Deponia

2014.01.23. 16:37

0_cover.jpg
Deponia

Magyar cím:
Deponia
Készítő: Daedalic Entertainment
Megjelenés: 2012
Műfaj: kaland
Grafika: 1024x768, 2D

BEVEZETŐ / HÁTTÉR:
A Daedalic Entertainment mostanában - nagy örömünkre - szorgosan ontja magából a szebbnél szebb kalandokat: Edna & Harvey, The whispered world, A new beginning - csak hogy néhányat említsek az angol nyelven is megjelent produkcióikból. Amikor először láttam meg a következő játékukból készült képeket, egyből sejtettem, hogy egy újabb kedvenc-gyanús kaland van készülőben. A Deponia rajzfilmszerű grafikájával és érdekes történetével azonnal megragadta a figyelmemet és arra késztetett, hogy minél előbb kipróbáljam ezt a kalandot, ami egy három részesre tervezett sorozat első epizódja.


JÁTÉKMENET:

Történetünk a Deponia nevű szemétbolygón játszódik, ahol a lusta, léhűtő, beképzelt Rufust fogjuk irányítani. A személyiségjegyei miatt lehet, hogy nem mindenkinek lopja majd be magát a szívébe, de a történet vége felé már garantáltan neki fogunk szurkolni. A játék három nagyobb fejezetre oszlik, első részben a városban bolyonghatunk, majd meglátogatjuk a helyi bányát, ahonnan végül eljutunk az állomásra. Mindegyik fejezetben egy nagyobb bejárható pályarész van, térkép nincs, ehelyett szekvenciálisan közlekedhetünk a pályák között.


TÖRTÉNET:
Rufus legnagyobb álma, hogy kikerüljön a szemétgödörből. És ezt itt most szó szerint kell érteni, mivel főhősünk tényleg egy szemétgödörben él, mégpedig a Deponia nevű bolygón. A planétát réges-rég elhagyta a tehetősebb lakossága, akik egy a bolygó felett lebegő összkomfortos városba költöztek, melyet Elysiumnak hívnak. Azóta Deponiát hulladéktárolónak használják - ide kerül minden roncs és szemét az ígéret földjéről. Nem csoda, hogy Rufus mindenáron le akar innen lécelni. Úgy érzi, ma van a nagy nap, hogy elinduljon Elysiumba, így hát elkezd csomagolni.


***SPOILER***

Rufus nagy terve, hogy kilövi magát a vonatra, amely a szemetet szállítja a városukhoz, Kuvaqhoz. Készülődés közben ismerjük meg főhősünk volt barátnőjét Tonit és "barátját", Wenzelt, akik próbálják lebeszélni a fiút az utazásról, mivel most derül ki, hogy ez már nem az első próbálkozása a szökésre. Rufus ugyanis önjelölt ezermesterként mindenféle cuccot összebarkácsol a szemétben talált alkatrészekből, de ezek nagy része egyáltalán nem működik. Ez alkalommal azonban szerencséje van és a mostani tákolmánya úgy néz ki végre működik, ugyanis sikerül fellőnie magát a vonatra.

dep_21.jpg inter2.jpg
Rufus előkészíti az ágyút, majd indulhat a kilövés


Itt egyből egy csetepatéba keveredik, ahol egy szép lány kerül összetűzésbe a hatóságokkal. Hogy ki ő és hogy került ebbe a helyzetbe az nem érdekli főhősünket, próbálja kimenteni a lányt a szerv karmaiból, de ügyetlensége miatt mindketten visszazuhannak a bolygóra. Rufus földet érése után rögtön a lány keresésére indul, akit a kuvaqi lakosság már megtalált ájultan és egy bizonyos - nem valami bizalomgerjesztő - doktor Gizmo kezeli éppen, aki egy személyben a rendőrség és a tűzoltóság is egyben.

dep_11.jpg dep_10.jpg
Bolyongás Kuvaqban Dr. Gizmo az ájult Goalra vigyáz


Főhősünk hiába bizonygatja, hogy a vonatról zuhantak le kettesben, senki se hisz neki. A lányt földre pottyant angyalként kezelik és az egész lakosság sorban áll, hogy megtekinthesse, így Rufus csak nagy nehezen jut a közelébe. Megitat vele egy saját fejlesztésű extraerős kávét, amitől a lány magához tér, viszont csak zagyvaságokat beszél. Annyit azért sikerült kiszedni belőle, hogy a neve Goal és természetesen Elysiumról jött, ahol már keresi a vőlegénye, egy bizonyos Cletus, aki hatalmas jutalmat ajánl fel a megtalálónak. Rufus kapcsolatba lép Cletussal, aki megígéri neki, hogy elviszi magukkal Elysiumba, ha megtalálja Goalt. Főhősünk így megszökteti a lányt, és irányba veszi az állomást.

dep_27.jpg dep_29.jpg
A bányákon keresztül nem olyan egyszerű az átjutás


Az út a bányákon keresztül vezet, ahol Rufus jó pár nehézségbe ütközik, de végül sikerül eljutni az ájult lánnyal az állomásra, ahol az agyimplantátumát megtakarítva sikerül Goalt felébreszteni.

dep_31.jpg dep_33.jpg
Immár az állomáson, ahol az Organon emberei is megjelennek


Kiderül, hogy Cletus és az Organon terve, hogy elpusztítsák Deponiát. Rufust ez nem nagyon izgatja, de annál inkább a lányt, aki vőlegénye megérkezésekor megpróbálja lebeszélni tervéről, hiszen megtudta, hogy élnek még emberek a bolygón. Hamarosan megérkezik az Organon is és Rufust elfogják. Cletus kicseréli menyasszonya agyimplantátumát, hogy ne emlékezzen a történtekre és visszatér vele Elysiumba.

inter6.jpg
Rufus tehetetlenül nézi, amint Goal és Cletus visszatér Elysiumba


Rufus végül megszökik az Organon karmai közül, és kiderül, hogy Goal memóriája nála maradt a kártyán... Hogy mi lesz Rufus sorsa, azt a második részből tudjuk majd meg.


***SPOILER VÉGE***


GRAFIKA:

A hátterek és karakterek mind kézzel rajzoltak, kellemes színes, rajzfilmes hangulatúak, részletgazdagok. Minden pályán lehet találni valami csemegét a környezetben.

dep_41.jpg dep_25.jpg
A grafika részletességére egy rossz szavunk se lehet


A szereplők is tökéletesen beleillenek a hátterekbe, az animációk részletesek és jópofa rajzfilmes stílusúak, sajnos néhol darabosak. Minden fejezet között egy zenés átvezető van, ahol egy fickó énekel nekünk a történésekről, illetve több helyen is van átvezető video, ami olyan, mintha egy rajzfilmet néznénk.

intro.jpg inter1.jpg
Aki elénekli nekünk a történetet Akárcsak egy rajzfilmet néznénk



IRÁNYÍTÁS:

A játék képernyője elég letisztult, semmilyen kezelőszerv se zavar minket a felhőtlen játék érdekében. A kurzorunk két egymásba kapaszkodó fogaskerék, ami az egér jobb és bal gombját szimbolizálja. Hotspot fölé mozgatva, a dolog nevének kiírásán felül mindig megjelenik bennük, hogy éppen melyik gombot milyen funkcióra lehet használni. Legtöbb alkalommal a jobb gomb használható vizsgálódásra, míg a bal a tárgyak használatára, vagy a beszédre.

dep_32.jpg
A kurzoron megjelenik az adott dolog neve és hogy mit csinálhatunk vele


Könnyítésnek a készítők beépítettek egy hint rendszert - a space gomb megnyomásával az összes használható dolog láthatóvá válik a pályán. A tárgylistánkhoz való hozzáférést a menüben kétféle beállításból választhatjuk ki, ami közül az egyik nagyon ötletes: az egér görgőjével nyithatjuk le azt. Az eszköztár jól átlátható, minden tárgy külön rubrikában van elhelyezve. A dialógusok hagyományos Lucasarts féle rendszeren alapulnak, alul egy ablakban feljönnek az opciók, amiből aztán választani lehet, mit mondunk.

inv.jpg dialog.jpg
Eszköztárunk jól átlátható A dialógusok a Lucasarts játékokat idézik



FELADVÁNYOK:

A feladványok nagy része tárgyhasználaton alapul, amik egy-két logikátlan dolgot leszámítva elég jók. A tárgyhasználatos rejtvények mellett nagyon sok a gondolkodtató feladat is, amik garantáltan jó időre lekötik a játékost. Ezek legtöbbje valamilyen kódfejtés, vagy logikai játék. Ezen kívül találkozhatunk minijátékokkal is, amelyeket könnyítésnek akár el is lehet nyomni, ha nincs kedvünk végigcsinálni.

dep_28.jpg dep_24.jpg
A vasúthálózat és a postahivatal útvesztői
puzz1.jpg puzz2.jpg
A logikai feladványok kedvelőinek se lesz hiányérzetük



HANGOK, ZENE:

A zenéről vegyes a véleményem: egyes dallamok nagyon fülbemászóak, tökéletesen illenek a hangulathoz, míg mások inkább idegesítőek és nem odaillőek. A háttérhangok viszont kellemesek és viccesek. A szinkronhangokra is csak kevés panasz lehet, mégpedig a keverés. A színészi játékkal semmi baj nincs, viszont egyes karakterek hangja sokkal hangosabb másokénál, illetve néhol a torzítás miatt bántó a hangzásuk.

dep_50.jpg


ÖSSZEFOGLALÁS:
Mint ahogy említettem, elsőre a gyönyörű grafika fogott meg a játékban, és miután élőben is kipróbáltam, teljesen magába szippantott. A gondolkodtató feladványok, minijátékok, érdekes helyszínek, karakterek, történet folyamatosan izgalomban tartott. A főszereplő Rufus sem az a tipikus hős, érdekes volt egy ilyen típusú karaktert irányítani. A játék elején való sok bolyongás, a néha fura zenék, az animáció darabossága és a torzított szinkronhangok miatt van egy kicsit rossz szájízem, ezért nem tudom azt mondani, hogy egy tökéletes játékkal van dolgunk. Na majd a folytatások!


ÉRTÉKELÉS: 8 PONT

EGYÉB:
A játék futtatásával nem volt gond, a beállításokban pedig mindennel lehet babrálni a felbontáson keresztül a hangokig. Magyarítás eddig még nem készült hozzá.

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr704992897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása