Sanitarium

2010.09.28. 11:14


Sanitarium

Magyar cím: Elmegyógyintézet
Készítő: Dreamforge
Megjelenés: 1998
Műfaj: horror, misztikus
Grafika: 640x480, 3D renderelt
 


BEVEZETŐ / HÁTTÉR:
A Dreamforge nem igazán kalandjátékairól, inkább szerepjátékairól híres, amiket még a 90-es évek elején készítettek. A Sanitarium előtt is csak egy kalandjátékot tettek le az asztalra, a Chronomastert, ami nem lett túl ismert. A srácok már lassan kezdték unni az egy kaptafára készülő játékaikat és ezúttal valami újat, eredetit akartak létrehozni. A csapat fő emberei összeültek és megbeszélték ötleteiket. Hamarosan eldöntötték, hogy kalandjátékot fognak készíteni, és a felgyülemlett tervekből - amikhez főként misztikus filmek szolgáltak alapul - összegyúrták az emberi elmében bolyongó amnéziás történetét. Így született meg a Sanitarium, sokak szerint a létező legjobb horror kalandjáték.

A játékot még jó pár éve elkezdtem egyszer és a 6. fejezetig vittem, ahol annyira elakadtam, hogy félreraktam egy kis időre. A kis idő az mostanáig tartott, így most újra elővettem a játékot, hogy ezúttal tényleg végigjátszam.


JÁTÉKMENET:
A játékot végig madártávlatból, felül-oldalnézetes perspektívából szemléljük. A történet 9 fejezetből áll, a legtöbb fejezet pedig egyetlen nagy pályát foglal magába. Ha egy helyiségbe bemegyünk, akkor nincs helyszínváltás, hanem annak külső része láthatatlanná válik és a belsejét fogjuk látni. A páratlan fejezetek az elmegyógyintézetben, a párosak pedig valamilyen szürreális helyen játszódnak. Egyes fejezetekben pedig más bőrébe bújva tevékenykedhetünk. A menü a játék hangulatához illően kellemesen borzongató - középen egy fej látható, aminek szeme folyamtosan követi a kurzort, az egyes menüpontok fölé mozgatva az egeret pedig egy sejtelmes kislányhang mondja be azok nevét. Itt elég sok mindent be lehet állítani a hangoktól kezdve a feliratokig, illetve meg lehet nézni az eddigi video átvezetőket is. Sajnos a játék elég sokszor kifagy, ami nem tudom, hogy csak az XP verzió hibája-e, de emiatt elég sűrűn kellett menteni.

  
 A menü megadja az alaphangulatot A helyiségekbe belépve azok belső része láthatóvá válik


TÖRTÉNET:
A történet elég közhelyesen kezdődik - egy ember, akinek az arcát nem látjuk, épp hazafelé tart a kocsijával, közben feleségének telefonál, hogy rájött valamire, de majd otthon elmeséli a sztorit. Természetesen az út hegyes-szerpentines helyen vezet keresztül, ráadásul az eső is esik, így már lehet sejteni, hogy baleset lesz a vége. A férfi autójával szakadékba zuhan - minden elsötétül. Riasztó hangjára ébredünk, majd egy középkori vártoronyban találjuk magunkat, ahol csupa őrült vesz körül minket. Hősünk rájön, hogy nem emlékszik semmire, hogy ki is ő, miért is van ezen a helyen. Így indul a kaland emlékeink felkutatása után.

A baleset már elkerülhetetlenÉbredés az őrültek között


***SPOILER***

1. Toronycellák
Hamarosan kiderül, hogy egy elmegyógyintézetben vagyunk, ami egy középkori várból lett kialakítva, a riasztó pedig azért szól, mert a generátor kigyulladt és bármelyik percben felrobbanhat. A beszélgetés felesleges az emberekkel, mert úgy látszik itt mindenki bolond, egyedül azt az infot tudod meg, hogy az orvos itt egy bizonyos Dr. Morgan. A kiút reménytelen, mivel a levezető lépcső is leszakadt, egyetlen lehetőség a középen lévő irányítótorony, melynek hídja azonban fel van vonva. Hősünk megoldja az átjutást és talál egy azték tárgyat, amit behelyez a toronyban lévő angyalszoborba. A szobor életre kel és szárnyaival beborítja hősünket.

Az átjutás sikeres voltMegmentőnk az angyalszobor


2. Elhagyott ártatlanok
A szobor kibontja szárnyait és mi egy kisváros főterén találjuk magunkat, ahol körben mindenhol gyerekek játszanak. Közelebbről megnézve őket azonban kiderül, hogy mindegyikük torzszülött, de ennek úgy látszik nincsenek tudatában. Hamarosan egy emlékfoszlány ugrik be hősünknek, és beugrik neki, hogy a neve Max. A gyerekekkel elbeszélgetve kiderül, hogy egyetlen felnőtt sincs a városban, mert egy úgynevezett Anya eltűntette őket. Világossá válik az is, hogy ez az Anya tette ilyenné a gyerekeket. A városházán található dokumentumokból megtudjuk, hogy korábban egy meteor zuhant a városra. Max miután átkel a tökföldön, megküzdve a varjakkal, megtalálja a meteort és a pajtában pedig Anyát, aki úgy néz ki, hogy egy hatalmas földönkívüli növény és magához hasonlóvá akarja tenni a gyerekeket. Max a pajta melletti generátor segítségével elintézi Anyát és feszabadítja a gyerekeket.

A torzszülött gyerekekAnya a pajtában

 
3. Az udvar és a kápolna
Max újra az elmegyógyintézetben találja magát, viszont most már kellemesebb helyen, az udvaron. Itt már nem csak bolondok, de ápolók is vannak, sőt megtaláljuk Dr. Morgant is, aki zenével kísérletezget a betegeken. Kiderül, hogy a genreátor a toronyban felrobbant és sok beteg meghalt. Az egyik páciens, egy csuklyás nő felismer minket és doktornak szólít, mire Maxnek beugrik, hogy ő valójában egy orvos. A nő még azt is elmondja, hogy a kúttal szokott beszélni, de mióta nincs benne víz nem tud. Max újra feltölti vízzel a kutat, mire neki is egy újabb emlékkép jelenik meg. Még kisfiúként a húga, Sarah betegágya mellett áll, mikor az megkéri, hogy keresse elő a bohóc babáját. Max mindenhol keresi, de nem találja, közben a húga meghal, emiatt saját magát hibáztatja.

Az udvar egy fokkal kellemesebb helyA kút megnyitása csak elsőre tűnik nehéznek

 
4. Bolondok cirkusza
Sarah bőrébe kerülünk, aki egy szigetre került, amit egy cirkusz foglal el, a vízben pedig mindenhol hullák lebegnek. Hamarosan megtudjuk, hogy áradás volt és a vízben élő polip sok embert megölt, így most a cirkusznak nincs látogatója. A jósnőtől megtudjuk, hogy csak úgy jutunk tovább, ha szerzünk egy alkoholos üveget, egy pálcát és egy tükröt. Sarah meg is szerzi ezeket a tárgyakat, majd az egyik artistától megtanulja a tűzfújást. Ezután kiengedi a farkasembert a ketrecéből, aki egy gödröt ásva próbál menekülni. Szemtanúi leszünk, ahogy a farksaembert a gödör mélyén elragadja az emlegetett polip. Mivel Sarahnak megvan az összes szükséges tárgya, így ő is leereszkedik a gödörbe, ahol egy akciós rész után, a tűzfújó képessége segítségével végez a polippal. A barlangon át egy házba jutunk, ami kiderül, hogy a gyermekkorunk otthona és feladatunk, hogy végre megtaláljuk Sarah bohóc babáját. Így, hogy végre teljesíteni tudta húga utolsó kívánságát, Max végre megszabadul lekifurdalásától. Egy újabb visszatérő emlékképből pedig megtudja, hogy húga egy újfajta betegségben szenvedett, ami sok más gyerek halálát is okozta.

A vízben szétfoszlott hullák lebegnekFarkasember-szöktetés
A barlangbanRégi otthonunk


5. A laboratórium
Max visszakerül az elmegyógyintézetbe, ahol úgy néz ki most teljesen egyedül van. Egy szobát talál, ahol több felboncolt hulla mellett három teleírt tábla is van. A szövegekből megfejti a kódot a lezárt laborhoz, ahova belépve valaki leüti.

Felboncolt emberek szerteszétA táblákra írt feljegyzésekből kell megfejtenünk a kódot


6. A kaptár
Max kedvenc képregénye főhősének, Grimwallnak a bőrébe bújunk, aki egy négykarú küklopsz. Egy idegen bolygóra kerülünk, ahol rovarlárvákkal és fura épületekkel vagyunk körülvéve. Hamarosan találkozunk egy fajtabelinkkel, akitől megtudjuk, hogy a bolygón két faj uralkodott, ők és a rovarok, majd a rovarok a föld alá kényszerültek egy háború után. Viszont most újra át akarják venni a bolygó felett az irányítást és ehhez segítségükre van egy áruló küklopsz is. A rovarkirálynőt, aki a rovarlárvákat ülteti pedig küklopsz gyerekekkel etetik. Maxnak beugrik egy emlékkép, ahogy Dr. Morgannel együtt dolgozott, aki emberkísérleteket folytatott a gyógymódja tesztelésére, ezt viszont ő ellenezte. Grimwallal sikerül megszerezni két idegen alkatrészt, amivel egy portált tudunk nyitni, amin belépve egy sötét helyre kerülünk.

Lárvákkal körülvéve egy idegen bolygónA portál készen áll


7. Hullaház és temető
Egy fiókban ébredünk a hullaházban, ahol lassan megfagyunk. Az ajtót újra működésre bírva Max kijut a szobából és felfedezi a környéket. Az udvaron álló épületben rátalál Dr. Morganre, aki az ott lévő azték időgéppel elmegy. A doktor szobájában található dokumentumok alapján Max is működésre bírja a szerkezetet és elrepül az azték birodalomba.

  
 Szabadulás a fiókból Dr. Morgan elmegy az időgéppel

 
8. Az elveszett falu
Olmec az azték hős szerepébe kerülünk, és egy faluba, ahol szinte mindenki meghalt. Kiderül, hogy Quetzalcoatl az istenük rombolta le a falu nagy részét és ölte meg az embereket. A falusiak most a mi segítségünket kérik, hogy üldözzük el a gonosz istent. Olmec a négy templomot bejárva megtalálja a lejáratot a labirintusba, melyen átjutva rálel a halotti maszkra. Ennek segítségével legyőzi Quetzalcoatlt. Max újabb emlékképet lát, ahol Dr. Morgannal vitatkozik, aki kiderül, hogy jóbarátja volt. Dr. Morgan eljárása nem vált be, viszont Maxnek vannak jó ötletei. Morgan azonban nem hagyja veszni az eddigi kutatásokat, akár Max-szel is szembeszáll emiatt.

Quetzalcoatl nagy pusztítást végzettA szemfényvesztő labirintus


9. Kálvária
Egy szürreális helyre kerülünk, ahol az eddigi kalandozásaink részletei találhatóak meg és az eddigi karakterek bármelyikének bőrébe belebújhatunk. A középen lévő hiányos angyalszobor darabjait kell megtalálnunk a négy átvezető fejezetből. Az angyalfejet a tökföldről, az egyik szárnyat a cirkuszból, a másikat az azték világból, a törzset pedig az idegen bolygóról. Miután sikerült, kinyílik a kapu, ahol a végső összecsapás vár ránk Dr. Morgannal. Maxnek most már nyilvánvalóvá válik, hogy barátja és munkatársa, Dr, Morgan volt az, aki próbálta őt megakadályozni a saját kutatásában, mivel ő valóban rájött a betegség ellenszerére, ami rengeteg gyerek, köztük Max húgának a halálát is okozta. Dr. Morgan irigy volt a sikerére és megpróbálta félreállítani az útból. Mivel hiába vágta el a fékvezetéket a kocsiján, így betegágyán próbált halálos gyógyszert adagolni belé. Maxnak viszont emlékei, félelmei és fantáziái legmélyebb bugyraiból is sikerült visszatalálni a valóságba, már csak egy próbatétel vár rá - szembe kell nézni saját magával. Miután a feladatot sikeresen végrehajtja felébred a kómából, ahol családja már vár rá. Természetesen a stáblista alatti rádióbeszélgetésekből még megtudjuk, hogy Max gyógyszere sikeresen megállította a betegséget, Dr. Morgant pedig letartóztatták.

A szobor darabjai lassan helyükre kerülnekA végső próbatétel az önmagunkkal való szembenézés


***SPOILER***

GRAFIKA:
A játékban a hátterek és a karakterek is előre renderelt 3D grafikát kaptak, amit izonometrikus nézetből látunk. A hátterek szépen kidolgozottak, igazi nyomasztó hangulatot árasztanak, viszont a katakterek kicsit pixelesek és darabosan mozognak. Ráadásul előfordul, hogy néhány helyen a karakter belelóg egyes tárgyakba, ami nem mutat valami jól. Ezeket leszámítva a grafika korrekt és megadja a hangulatot a borzongáshoz. Az átvezető kisfilmek is 3D animációk, amik elég jól ki vannak dolgozva, ráadásul ezeket mozifilmszerűen látjuk, utalva a visszaemlékezésre, ami jó kis effekt.

A visszaemlékezések régi film hatásúakAz átvezetők jó minőségűek


IRÁNYÍTÁS:
Az irányításon is meglátszik, hogy valami újat akartak a srácok, ugyanis egyáltalán nem szokványos a játék kezelése. A karakterünk a jobb gomb folyamatos nyomvatartásakor mozog, ami elég fura, és egy kis idő után idegesítő is. Ráadásul nem valami pontos, egyes szűkebb helyeken nehéz a karaktert irányban tartani. A kurzort egyes használható dolgok fölé mozgatva előbb nagyító ikont kapunk, mellyel előbb megnézzük, majd ezután átvált a megfelelő kéz, vagy száj ikonra attól függően, hogy használhatunk egy tárgyat, vagy beszélhetünk egy karakterrel. A tárgylistánkat a főszereplőre kattintva érjük el, amik kis körökben körülötte jelennek meg. Egy tárgyra kattintva elővehetjük azt, újra a karakterre kattintva pedig eltehetjük. Emiatt tárgyak kombinálására nincs is lehetőség a játékban. A karakter megjegyzései nem a karakter feje felett, hanem a képernyő közepén jelennek meg. Ha beszédbe bocsátkozunk valakivel, akkor alul egy dialógusképernyő jön fel, ahol kétoldalt láthatjuk a beszélgető felek arcát, középen pedig a lehetséges témák kulcsszavait. Aki éppen beszél annak az arca ki van világosítva. Ha egy témát kimerítettünk, akkor az nem tűnik el a választási lehetőségekből, csak elsötétül. Így azokat újra lehet hallgatni, ha esetleg elfelejtettük. Ami kissé idegesítő még az irányításban, hogy közel kell menni mindenhez, amit használni akarunk, mert messzebről a karakter csak elutasító szöveget fog mondani.

A tárgyaink a karakter körül jelennek megA beszélgetéseknél kulcsszavakból választhatunk

 
FELADVÁNYOK:
A feladványok elég változatosak, van benne tárgyhasználat, minijáték, logikai fejtörők és még akciós rész is. A tárgyhasználós feladatok logikusak, a könnyebb fajtából valók, általában nincs is nálunk soha több öt tárgynál. A logikai feladatok főleg gépek, szerkezetek, melyeknek működésére nekünk kell rájönni, de egyik se olyan bonyolult hogy hosszabb időre elakadással fenyegetnének. Ezek között van gomnyomogatós, ahol el kell találni a sorrendet, hangutánzós, megfigyelős, szövegösszerakós, tehát elég sok fajta. Van benne egy minijáték-szerű bújócska, ahol a gyerekeket kell megtalálnunk, egy labirintus és két akciós rész, ahol először madarak, majd csápok ellen kell megküzdeni. Itt meg is lehet halni, de szerencsére csak az adott rész elejére kerülünk vissza. Pixelvadászat is előfordul pár helyen, de ez elhanyagolható. A játék végén pedig nagyon jó ötlet, hogy a karakterek között tudunk váltogatni, kihasználva a sajátságos tulajdonságaikat. A játék közepesen hosszú, habár ez főleg a nagy bejárható terület és a sok beszéd miatt van.

Harc a varjak ellen, az első akciós részEgy egyszerűbb játék
Gombnyomogatós feladványEgy bonyolultabb fejtörő

 
HANGOK, ZENE:
A zene a történethez illő sejtelmes, borzongató, legtöbbször zongorával előadott téma. Néha kissé nyomasztó, ami nagyon jól megadja az alaphangulatot a sztorihoz. Háttérhang nem sok van a játékban, de azok rendben vannak. Ezek főleg a karakter lépéshangjaiból és a környezet hangjaiból állnak. A szinkronok elég jók, és mivel sok karakter van ezért elég sokfélék is. A gyerekektől kezdve az öregemberig minden előfordul. A minőség és a színészi játék is rendben van. Egyedül a főszereplő kicsit túljátszott hangja lehet kissé unalmas a végére.

 Az egyes fejezetek elején ilyen képek fogadnak


ÖSSZEFOGLALÁS:
A játék méltó a címéhez, egy teljesen elmebeteg kalandba csöppenünk, ami valódi horror, hiszen sokszor találkozunk visszataszító, félelmetes, borzongató helyzetekkel. A középszerű kezdés után a játék egyre izgalmasabb lesz, ahogy az emlékek egymás után felszínre kerülnek és tudunk meg egyre többet a háttérsztoriból. Kicsit az az érzésem lett a vége felé viszont, hogy túl sok ötletet akartak belepakolni - pl. az aztékos rész valahogy túl sok volt már és számomra nem nagyon illett bele a történetbe se. Az irányítást nehéz megszokni és a járás a végére se tetszett meg, nagyon körülményes, jobb lett volna a jó öreg klikkelős megoldással megcsinálni. A hátterek szépek és jól illenek a hangulathoz, de a karakterek kicsit darabosak és az animációjuk is fura. A feladványok sokrétűek, gondolkodtatóak és nem is túl nehezek, a sejtelmes zene pedig sokat hozzáad a hangulathoz. Ezért a stílus rajongóinak mindeképpen csak ajánlani tudom.


ÉRTÉKELÉS: 8 PONT


EGYÉB:
A játékhoz kiadtak egy XP verziót, viszont ez XP-n is sokszor kifagy, lehet, hogy ez csak nálam volt hiba. Újabb operációs rendszeren viszont a színek eltorzulnak, így azokon játszhatatlan.

A játékhoz Gates of Babylon készített magyarítást, ami innen tölthető le: Pesz honlapja.
Sajnos ékezetek nincsenek benne és a program korlátai miatt egyes szövegek megmaradtak benne angolul, de ettől függetlenül a játék érthető és a fordítás is jó.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr122329098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2011.03.19. 10:15:43

Hu, ez egy nagyon jo jatek volt anno, nagyon tetszett, viszont nem tudtam vegig vinni. Akkor meg nem volt internetem es nem tudtam megszerezni a vegigjatszast. :( Bujocska elegge morbid volt a gyerekekkel. :)

knightress 2012.07.15. 22:50:16

Hát akár hiszitek, akár nem, de én ezt a játékot win 7ten toltam végig :D. Színtorzulás volt, de amint ablakos módban futtattad nem volt vele semmi baj és a színek is szépek voltak. (Annyi, hogy a parancsikon után tulajdonságokban egy "-w" raksz és kész is.) Személy szerint imádom az őrült dolgokat. Nagyon tetszett a játék 9/10 est adok rá személy szerint.

Squall_ 2012.07.16. 11:07:38

@knightress: Ha ezt tudtam volna, sok szenvedéstől szabadultam volna meg :D
Köszi az infót!
süti beállítások módosítása