Sam & Max Save the world

2011.04.22. 17:35



Sam & Max Save the world

Magyar cím: Sam és Max megmenti a világot
Készítő: Telltale games
Megjelenés: 2006
Műfaj: humoros, nyomozós
Grafika: 3D, választható felbontás

 



BEVEZETŐ / HÁTTÉR:

Mivel eddig sok olyan játékot játszottam végig, amikhez folytatás is készült, ezért úgy gondoltam, ezekkel folytatom a kalandjaimat. Első áldozatom a Sam & Max második része, amit már nem a Lucasarts, hanem a Telltale games csinált és a kornak megfelelően teljes 3D-ben. Igazság szerint a Lucasarts próbálkozott először a kutya és a nyúl történetének folytatásával még 2002-ben, de ezt a cég leállíttatta. A készítők közül páran kiléptek és megalapították a Telltale Games-t, majd később megszerezték a jogokat a Sam & Max játék folytatásának elkészítéséhez. A korábbi terveiket átdolgozva elkészítették a Sam & Max Save the world c. játékot, amit epizodikus formában, 6 részben adtak ki.

Így nézett volna ki a Freelance police 2002-ben


JÁTÉKMENET:
A játék hat fejezetre oszlik. Minden részben csak pár helyszínen kalandozhatunk, de az iroda, és környéke minden részben újra előjönnek, mint pl. a sarki bolt, amit Bosco vezet, akinek mindig van egy jó kis cucca, amitől jó pénzért hajlandó megválni, vagy Sybil, aki minden részben új foglalkozást talál magának.

Bosco minden epizódban másnak álcázza magátSybil pedig mindig új állást próbál ki


A játék azonban nem lesz emiatt unalmas, mert a környék is folyamatosan változik, mindig találunk új elemeket, szereplőket. Az irodánk mellett áll mindig az autónk, amelyikkel utazhatunk a helyszínek között. Ezen kívül az autóval az első négy részben még egy minijátékszerű küldetésünk is lesz.

Jó öreg autónk mindig kéznél vanMajdnem minden részben van egy autós minijáték


Az első részhez hasonlóan itt is rengeteg a szöveg, ráadásul sokszor elég hosszú körmondatok hangzanak el, így még magyar feliratnál is nagyon figyelni kell, hogy megértsük, mit mondanak. A játékban rengeteg poén van, pl Sam mindig felcsapja Maxet, ha útban van, vagy a fegyverünket bármin kipróbálhatjuk. Az utcákon, helyiségekben lévő plakátok és egyéb tárgyak rengeteg humoros dolgot rejtegetnek, a történetben pedig sok mindent kiparodizálnak, kezdve a tévéműsorok minőségétől az államigazgatásig.

Hőseink meglátogatják a holdraszálló egységet


A játékok egyenként rövidek, de kellő hosszúságúak egy könnyed játékhoz. Haladóknak pár óra, kezdőknek egy két napba telhet egy epizód végigjátszása. Viszont egyben már nagyon hosszúra nyúlhat a játék, ezért úgy csak az epizódok közti szünetek beiktatásával javaslom játszani.

TÖRTÉNET:

***SPOILER***

1. Kultusz sokk
Sam-ék épp Tell Vilmosost játszanak, amikor a telefon megszólal. Max már venné is fel, viszont a készüléknek csak hűlt helyét találja. Kiderül, hogy Kétfogú Jimmy, a patkány vitte el, akit csak az ablakon kilógatva sikerül meggyőzni, hogy visszaadja a telefont. A rendőrfőnök az, szokás szerint, és kéri hőseinket, hogy nézzenek szét a helyi kisboltban. Irány a bolt, ahol Bosco elmondja a panaszát: egy kisgyereknek kinéző egyén ingyenes videokazettákkal pakolja tele az üzletét. Kiderül, hogy az nem más, mint Pisis a 70-es évek egyik gyereksztárja a Szódapattogtatók egyik tagja. A srác elmondja, hogy Kultusz Brady kazettáit szállítja ki, akinek egy forradalmian új szemtorna módszere van, amivel akár dolgokat is képesek leszünk mozgatni. Sam-ék hazamennek megnézni a kazit, de mivel a popkornt elfelejtették, így gyors lerohannak még hozni egy zacskóval. A videó közben elindul, amin Kultusz kezd el hipnotizálni, de ennek csak Jimmy patkány lesz szemtanúja, aki egyből elkezdi imádni a mikrofonfejűt. Hőseink hazaérkezve elborzadva látják mi történt szomszédjukkal, és elhatározzák, hogy elkapják a férfit. Előbb viszont ki kell ábrándítani a három gyereksztárt a hipnózisból. Ehhez segítségükre lesz a szomszéd pszichológus, Sybil, aki szerint elég egy erős ütés a fejükre. Samék megtudják tőlük Brady búvóhelyét, ami egy régi színházban van.

 Az egyik Szódapattogtató épp Kultusz Brady kazettáit szállítja le A volt gyereksztárok otthona


A helyiség zárva van, viszont működik egy személyiségzavar gyógyító központ is itt, így Sam szerez a pszichológusnőtől egy papírt zavart elméjéről, amivel be tudnak jutni. Brady már várt rájuk, és elmeséli, miért is csinálta mindezt. Kiderül, hogy nagy sztár akart lenni, de mindenki a Szódapattogtatókat szerette, így az ő közönsége hamarosan elpárolgott. A hipnózissal rá tud venni mindenkit, hogy csak őt szeressék és ehhez a tervéhez legnagyobb ellenségeit, a gyereksztárokat használta fel. A Szódapattogtatók segítségével végül sikerül elintézi a sosevolt sztárt.

2. Helyzet: komikum
Sam és Max éppen párbajozással csapják agyon a rájuk szakadt szabadidőt, mikor megcsörren a várva várt telefon. Ki más, mint a rendőrfőnök keresi őket. Ezúttal a híres kibeszélő show műsorvezetője, Tuskó Myra bolondult meg látszólag, ugyanis túszúl tartja műsora vendégeit. Hőseink meglátogatják hát a tévéstúdiót, viszont a Myra showra csak hírességek léphetnek be. Samék így hát kipróbálják magunkat az összes műsorban: egy Megatré nevű tehetségkutatóban, egy Külvárosi kovbojok című szappanoperában, egy Főzés odafigyelés nélkül elnevezésű főzőműsorban és a Ki nem lesz soha milliomos vetélkedőműsorban, ahol találkoznak Hugh Blissel is, egy fura fazonnal, aki amellett, hogy gondolatolvasó, még színt is tud változtatni.

Főzés odafigyelés nélkülKülvárosi kovbojok


Hőseink a szreplések után elintézik, hogy szerepeljenek Sybil, a pszichológusnőből lett ufokutató újságjának címlapján. Myrát sikerül meggyőzni, hogy elég nagy hírességek, így meghívja őket is a műsorába. Samék rájönnek, hogy a Myra asztalán lévő medveszobor hipnotizálja a műsorvezetőt, így egy trükkös csellel rövidre zárják. A közönség megmenekült, viszont az még nem derült ki, hogy ki és miért küldte Myrának ezt a hipnotizáló bábut.

Hugh Bliss a kicsit fura fazonVégre sikerült bejutni a talkshowba


3. A tégla, a maffia és a fasirt
Sam és Max már szokás szerint valami bugyuta játékkal ütik el az időt, most épp a kukába dobálnak kártyalapokat. Természetesen a rendőrfőnök ismét megzavarja őket. Ezúttal egy eltűnt ügynököt kell megkeresniük, aki beépült a játékmaffiába, de azóta nem érkezett róla hír. Hőseink kapnak még egy jelszót, amivel az ügynököt értesítik, hogy ők rendőrök. A két állat elindul hát a Ted E. Bear játéktermébe, hogy felgöngyölítsék az ügyet. Meglepődve veszik észre, hogy ott mindenki medvemaszkot visel, ami kísértetiesen hasonlít a Myrát hipnotizáló játékmedvére. Saméknek is be kell épülni a maffiába, hogy megtalálják az ügynököt. Ehhez előbb a pókeren nyert pénzből Boscotól vesznek egy poloskát, így a jelszót megtudva bejutnak a főhadiszállásra.

A maffiamentes játékterembenEgyre jobban beépülve a játékmaffiába


A maffia 3 feladat teljesítése után hajlandó szóba állni velük. Először is le kell szállítaniuk Bosconak egy hipnomedvét, de sajnos Bosco a videokazettás ügy óta bebiztosította magát. Második feladatként el kell tenniük láb alól Sybilt, aki az újságírást lecserélte hivatásos tanúskodásra, és a maffia ellen akar tanúskodni. Harmadjára pedig vissza kell szerezni a főnök ereklye szendvicsét. Hőseink egy kis ügyeskedéssel megoldják a feladatokat, így beléphetnek a maffiába. A főnök a beavató szertartáson leveszi a maszkját, Samék pedig felismerik benne Harryt a vakondot, a beépített ügynököt. Elmondják a jelszót, de kiderül, hogy a vakond már rég átállt a maffiába, így a rendőrökből üldözött lesz. Egy rövid autós üldözés során lerázzák a maffiatagokat, így Harry után erednek. A vakond viszont hipnotizálja őket és ráveszi Samet, hogy lője le Maxet. Persze a Don nem sejti, hogy rajtuk van a anti-hipnotizőr szerkezet, így úgy tesznek, mintha hallgatnának rá. Ügyes csellel felrobbantják a mackógyárat, így megoldva az ügyet.

4. Halál Abe Lincolnra
Saméket ezúttal a Fehér házba szólítja a kötelesség, ugyanis az elnök teljesen ésszerűtlen törvényeket hoz mostanában, mint pl a kötelező fegyverviselés. Hőseink nagy nehezen bejutnak a Fehér házba, ahol találkoznak a játékteremből ismert Csuklóssal, aki az elnök testőre. Az elnök valóban furán viselkedik és a szeme is zölden pörög. Maxék gyanítják, hogy őt is hipnotizálták. Egyetlen mód a kigyógyításra, hogy egy nagy ütést mérnek rá, azonban ettől az elnök feje lerepül. Kiderül, hogy csak egy robot volt, akivel a népet akarták hipnotizálni. Elnök hiányában Csuklós feléleszti Abraham Lincoln szobrát, aki jelölteti magát a következő elnöknek.

A látszólag hipnotizált elnökA korábbi elnök ismét jelölteti magát


Hőseink kénytelenek Maxet beállítani ellene, ha már nem talál más kihívóra. Mivel Max nem a legjobb rábeszélő, így lejárató kampánnyal próbálkoznak. Ez sikerül is, így Maxet választják meg elnöknek. Lincoln mérgében tombolásba kezd a városban. Hőseink háborút szítanak a Szódapattogtatókból lett kormányzók között, így most már használhatják a háborús szobában lévő rakétákat, amivel lelövik a volt elnök szobrát.

Maxnek sikerül megnyernie a választást......így mostmár használható az elnöki rakétarendszer


5. Valóság 2.0
Újabb fenyegetés tör rá a városra - ezúttal egy új videojáték tartja túszként a játékosokat. Aki kipróbálja a Valóság 2.0 internetes játékot, az képtelen szabadulni annak fogságából. Természetesen régi ismerőseinket is elkapja a láz - Bosco internetes boltot nyit, Sybil pedig játéktesztelő lesz. Hugh Bliss is visszatér a részben, aki új videóját árulja a színekről. Hőseink rájönnek, hogy a hipnotizőr ezúttal az internetet használja, hogy hatalmába kerítse az embereket, így Saméknek nincs más választásuk, be kell kukkantaniuk a virtuális valóságba, hogy megoldják az ügyet.

Sybilt is megfertőzte az új játékA virtuális valóságban még a méretünket is változtathatjuk


Egy netes bankot feltörve szereznek 100 milliárd dollárt, amiből vesznek Boscotól egy taknyos zsebkendőt, amit a virtuális valóságban vírusként tudnak felhasználni, miután legyőzték a spamszűrő szerepében visszatérő Myrát. Az internet elveszti a bizalmát az emberekben, így hőseinknek egy klasszikus szöveges kaland során kell azt visszaadni neki. Miután ez sikerül az internet búcsúzóul még egy nevet említ, így hőseink megtudják, hogy egy bizonyos Roy G. Biv van az egész ügy hátterében.

Myra spamszűrőként védi a postaládátAz internet haláltusájában már csak klasszikus módon képes megjeleníteni a játékot


6. A hold világos oldala
Sam épp azon agyal, hogy ki lehet az a Roy G. Biv, és rájön, hogy a név a színek kezdőbetűjéből áll össze, így nem lehet más, mint Hugh Bliss. A rendőrfőnöktől megtudják, hogy a Holdon nyitott egy prizmatológiai intézetet. Irány a hold, ahol Samék újra összefutnak régi ismerőseikkel, többek között Harryvel, aki látogatóközpontot nyitott a Holdon, illetve Lincoln fejével.

Régi ismerősökkel is találkozhatunk a HoldonHugh Bliss prizmatológiai intézete


Miután megtalálják Hugh Bliss-t, az elvarázsolja Maxet. Megfosztja három testrészétől, így elvéve tőle az erőszakosságot, a lustaságot és a falánkságot, a testrészekből pedig új Maxek születnek. Miután eladják az Egyesült Államokat Sybillnek, aki Kanada királynője lett, ki tudják fizetni Bosco új szerkentyűjét, majd visszaszerzik az összes testrészt. Nincs több akadálya, hogy leszámoljanak Hugh Blissel, aki kiderül, hogy egy űrutazó baktériumtörzs, aki a boldogság által felszabadult endorfinhormonokkal táplálkozik. Ezért akarja hipnotizálni a Földet, hogy mindenkit boldoggá tegyen. A Holdról el is indítja a hipnotizáló sugarat, Maxet pedig egy kristályba zárja. Samet viszont nem intézi el könnyen, sőt az zárja be őt egy medencébe, amit a holdraszálló egység rakétájával felforral, így végeve a baktériumokkal. Minden jó, ha a vége jó, már csak az összes földi embert kell kirángatni a hipnózisból. De szerencsére Maxnek kéznél van a boxkesztyűje...

Max falánk énje épp Bosconál zabálA végső leszámolás


***SPOILER VÉGE***


GRAFIKA:
A grafika teljes 3D-s, rajzfilmes stílusú. A figurák és tárgyak kicsit elnagyoltak, nem nagyfelbontásúak, de ez egyáltalán nem zavaró, sőt inkább még komikusabbá teszi a környezetet. Karaktereinket folyamatosan követi a kamera, így teljesen bele tudjuk élni magunkat a helyzetbe. Az átvezető részek is a játék grafikájával készültek, így nem zökkentenek ki a játékmenetből. A pályákon zajlik az élet, a szemetet fújja a szél, az utakon autók hajtanak el, háttérben vonat robog, szóval minden megvan ahhoz, hogy mi is a játékba képzeljük magunkat.

Bosco boltja előtt


IRÁNYÍTÁS:
Az irányítást teljesen leegyszerűsítették, csak az egér bal gombját kell használnunk. Ezzel lehet tárgyakat megnézni, felvenni azokat, illetve karakterekkel beszélni. A tárgylistánkat az első részhez hasonlóan a képernyő bal alsó sarkában lévő dobozra kattintva tudjuk előhozni. Szerencsére egyszerre nem lesz túl sok tárgy nálunk, így ezek mindig kiférnek a képernyő aljára. A pályákon nagyon sok tárgy van, szinte mindegyiket meg lehet nézni, a nevük pedig a kurzoron is megjelenik. A dialógusok a hagyományos módon zajlanak, az alul megjelenő opciókból választhatjuk ki a nekünk tetszőt. Azonban egyes helyeken megválaszthatjuk, hogy melyik karakterrel beszélünk. Sam inkább a békés megoldások híve, Max pedig az agresszióé. A bal felső sarokból kilógó fogaskerékre kattintva pedig menthetünk, illetve a beállításokat végezhetjük el.

 A dialógusoknál néha választhatunk, kivel beszéljünk A tárgylistánk az alsó sarokban lévő dobozban foglal helyet


FELADVÁNYOK:
A feladványok vegyes típusúak és nehézségűek, elég sokfélét megtalálunk a játékban a tárgyhasználattól kezdve a dialógusos feladványokig.  A legtöbb rejtvényre kis gondolkodás után rá lehet jönni, de volt olyan fejtörő is, ami miatt napokig elakadtam. Majdnem mindegyik részben van valami minijáték, amik könnyen megoldhatóak. Pixelvadászat nem igen van, mert a tárgyak jól kivehetők a pályákon és a nevük is megjelenik a kurzoron.

Ebben a minijátékban patkányokat kell lelőni


HANGOK, ZENE:
A játék zenéje nagyon eltalált, jazzes muzsika, mindig az adott pálya hangulatához illik. Tipikusan az a zene, amit az ember játékon kívül is szívesen elhallgat. A hangok viccesek, rajzfilmszerűek, jól mennek az adott helyzethez. A szinkronok is nagyon jók, semmi kivetnivalót nem lehet bennük találni.

ÖSSZEFOGLALÁS:
A játék hihetetlen hangulatosra sikeredett, méltó folytatása az elődjének a kor elvárásai szerint immár 3D-ben. A feladványok nagyon jók, kiegyensúlyozottak, így a kezdők és haladók egyaránt kihívásra találhatnak benne. A sztori kellően humoros és közben mégis komoly, ebben is megtalálták az egyensúlyt a készítők. A zene már csak hab a tortán, valószínűleg ebből is klasszikus válik, mint a régi Lucasarts játékok zenéiből. A játék hátránya, ami abból fakad, hogy epizódos formában jelent meg, hogy a fő helyszínek mindig visszatérnek, így egy idő után unalmassá válhatnak.

ÉRTÉKELÉS: 9 PONT

EGYÉB:
A játék a SevenM kiadónak köszönhetően magyar felirattal is megjelent. A fordítás nagyon jó lett, nem találtam benne kivetnivalót. A játék maga stabilan futott, egyszer sem akadt ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr552848031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a kis lebowski 2011.04.27. 13:42:24

Húha, ennek a játéknak a létezéséről eddig nem is tudtam, pedig az első rész nagy kedvencem volt. Okvetlenül le kell töl... ööö, úgy értem megvennem valahol.

Squall_ 2011.05.04. 21:27:36

@a kis lebowski:
Pedig azóta még két újabb szezon is megjelent ;) Csak sajnos azok már nem jöttek ki magyarul...
süti beállítások módosítása