Gobliiins

2011.01.20. 11:30


Gobliiins

Magyar cím: Goblinok
Készítő: Coktel Vision
Megjelenés: 1991
Műfaj: humoros, fantasy
Grafika: 320x200, 2D



BEVEZETŐ/
HÁTTÉR:
Legelőször a 90-es évek közepén találkoztam a goblinokkal Amigán, mégpedig a harmadik rész személyében. Már akkor megfogott az aranyos grafika és vicces játékmenet. A játékot a beépített hintek segítségével vittem akkor végig és nagyon tetszett az elvont történet. Később sikerült beszerezni a sorozat korábbi részeit is, amikbe ugyan belenéztem, de túl nehéznek találtam őket, így ezeket nem játszottam végig. Egész a mai napig, amikor is úgy gondoltam itt az ideje törleszteni egy régi adósságot, így belekezdtem a Gobliiins című játékba. A játék világa a francia Pierre Gilhodes agyszüleménye, aki elvont, bizarr stílusával sokak szívébe lopta be magát ennek a sorozatnak köszönhetően.


JÁTÉKMENET:
A cím senkinek se legyen megtévesztő, nem nekem szaladt meg a kezem, hanem így írják helyesen. Mégpedig azért, mert három goblint fogunk irányítani a játék során. Mindegyik goblinnak sajátos képességei vannak - Oups, a teknikus tud egyedül tárgyakat felvenni és használni; Asgard, a harcos legtöbbször az öklét használja, de ő tud egyedül felmászni oszlopokra, vagy kötelekre; és Ignatius, a varázsló, aki tárgyakat tud reptetni, illetve átalakítani varázstudománya segítségével.

Ignatius varázsolni tud......Asgard pedig ha kell kötelet mászik


A játék sajátossága, hogy mindig egyszerre csak egy pályán kell a felmerülő kihívásokat megoldani. Sajnos menteni nem lehet, ha megoldottunk egy pályát, akkor kapunk egy kódot, amivel később visszatérhetünk az adott helyszínre. Goblinjaink nem örök életűek, a játék során többször is kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy valamelyik manó maghal, ekkor kezdhetjük újra a pályát. Ráadásul van egy életerő csík is, ami egyre fogy, ha bármilyen módon megsérülünk, vagy megijedünk. Ennek elfogyásakor is megkapjuk a game over feliratot és kezdhetünk mindent előlről. Ráadásul a sérülések megmaradnak a játék végéig, így nagyon óvatosnak kell lennünk.

Az ijedség is csökkenti életerőnket


TÖRTÉNET:
Angoulafre a goblinkirály vacsorája közepébe csöppenünk, ahol vidáman zajlik a lakoma, énekel a bárd, vedelnek az emberek (goblinok), amikor is a királynak hirtelen nagy fájdalmai támadnak. Valaki vudu eszközökkel kínozza az uralkodót: tűt szúr bele, pókkal ijesztgeti, kalapáccsal veri fejbe. A király megbíz három manót, hogy menjenek el Niakhoz, a varázslóhoz, aki talán tud neki valami ellenszert adni.

A király kínok közepette


***SPOILER***
A varázsló háza elé csöppenünk három hősünkkel, de a varázsló csak fizetség fejében enged be. A manók egy gyémántot szerezve a közeli hegyből bejutnak a házba és kifizetik a varázslót, aki elmondja, hogy három tárgyra lesz szüksége az ellenszerhez: a troll gombájára, Arachnidusz elixírjére, és a Tar-növényre. Hőseink elindulnak hát az útra, ami során sikerül begyűjteni a szükséges dolgokat. Azonban a varázsló átvágta őket, mivel saját magának kellettek ezek a tárgyak, csak ő nem tudta megszerezni őket. Hálából bezárja a goblinokat egy föld alatti börtönbe.

A varázsló végre megkapja a hozzávalókatCserébe bebörtönzi hőseinket


A manók sikeresen kiszabadulnak, de a varázsló közben beszerzett egy kutyát, hogy senki se jusson be a házába. Hőseink egy madár segítségével elcsalogatják a kutyát, majd bejutnak a házba.

Sikeresen bejutva a varázsló házába


Itt megtalálják a vudu bábut, így kiderül, hogy maga a varázsló kínozza a királyt. A manók segítséget kérnek a föld alatt élő bölcstől, aki elmondja nekik, hogy a Békesség szobra tudja csak feloldani az átkot.

A bölcs felébresztése nem is annyira könnyű


A szobornak azonban szüksége van a lángoló kardra, melyet goblinjaink egy sárkánytól csennek el. Az átok megszűnése után már csak a varázslót kellene elintézni, aki a vár alatti csatoranrendszert szennyezi éppen főzetével. A három manó túljárva az eszén, belelöki a varázslót saját főzetébe, aki elpusztul.

Már csak a varázslót kell elintézni


Goblinjaink megmenteték a királyt és leszámoltak a gonosz varázslóval, így hősként ünneplik őket királyságszerte.

***SPOILER***

GRAFIKA:
A játék grafikáka elég egyszerű, mókás hangulatú, néhol eléggé elvont. A karakterek és használható tárgyak kissé elütnek a festményszerű hátterektől, mivel ezek körvonalat is kaptak. Az átvezető részeken hasonló stílusban rajzolt képeket kapunk rövid szöveges leírással.

A grafika vicces és elvontEgyes részek után kapunk egy szöveges átvezetőt


IRÁNYÍTÁS:
A játékban 3 féle kurzort tudunk használni, amivel a jobb gombbal tudunk váltani. Alapból a nyíl a menés, majd a kéz a karaktertől függően a használat / ütés / varázslás. Ezen kívül a teknikusnak van még egy felvesz ikonja is. A tárgylista egyszerű, mivel egyszerre csak egy tárgy lehet nálunk, aminek a neve az alsó panelre van kiírva. Ugyanezen a panelen találunk egy varázsgömböt, mellyel a karakterek között tudunk váltani, illetve egy koponyát, amivel a játék menüjét tudjuk előhozni.

Az alsó panelen megtalálunk minden szükséges eszközt


Beszélgetésre nem lesz szükség, mert a karakterek csak az átvezetőkben beszélnek, akkor is valami ismeretlen nyelven mantyognak. A felvehető tárgyakat könnyű észrvenni, mivel kilógnak a háttérből a grafikájuk miatt, de amúgy sincs túl sok minden egy-egy pályán. Pixelvadászat ritka, néhol jobban el van rejtve pár dolog. Kisebb hátrányosság, hogy a karakterekkel nem lehet egyszerre menni - csak akkor válthatunk egy másikra, ha az aktuális már befejezte mozgását.


FELADVÁNYOK:
A feldványok az egész játékban nagyon logikátlanok, a legtöbbnek nincs is semmi értelme, ezeket csak próbálkozással lehet eltalálni. Ez még nem is lenne olyan óriási probléma, ha egyes próbálkozások miatt nem sérülnének meg a szereplők, ami életerő pont levonással jár. Így a sok rossz próbálgatás előbb utóbb halállal végződik.

(Egy jó kis példa a logikátlan fejtörőkre: az egyik pályán van egy híd, ami összezáródik, ha rálépünk. Megoldás: szedjük fel a magokat, majd szórjuk szét a földön, erre megjelenik egy lábfej. Üssünk le egy fahasábot a rakásból, amit a varázsló átváltoztat dezodorrá. Ezt fújjuk rá a lábra, amitől az elpusztul. A döglött lábat a sárkány elé rakva az meggyújtja tüzével. A sült lábat így már rárakhatjuk a hídra, ami megeszi azt, így minket már nem fog bántani. Ésszerű.)

Egy jó példa a rossz fejtörőkre


Másik gond, hogy a legtöbb helyen nem is tudjuk mi is igazából a cél, csak vaktában próbálkozunk.
A játék alapjában véve nagyon rövid, hiszen csak 22 pályából áll, és egy pálya megoldása átlagosan pár percet vesz igénybe, viszont aki először játszik annak hosszú lehet a sok próbálkozás és elhalálozás miatt.


HANGOK, ZENE:
Zenét csak a CD verzión találtam, viszont ezek elég hangulatosak és jó minőségűek, pályánként változnak, habár egy idő után ismétlődnek. Van köztük kellemes, ijesztős, és pár elvont zeneszám is. A hangok nagyon jók - a háttérhangok kellemesek, a karakterek hangjai pedig viccesek.


ÖSSZEFOGLALÁS:
A játék története elég egyszerű, a feladványok logikátlanok és nagyon nehezek, ráadásul az életerő miatt meg is halhatunk. Az egyetlen pozitívum a hangulat, de sajnos ettől még nem lesz jó játék.

ÉRTÉKELÉS: 4 PONT

EGYÉB:
A játék megjelent magyarul a Gobliiins 4 magyar kiadásának extrájaként, habár elég kevés szöveg található benne, így nem látom égető szükségét beszerzeni ezt a verziót. Futtatására ScummVM-et javaslok, de dosbox-szal is megy, csak ott a hanggal lehetnek problémák.

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr552590598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2018.11.15. 05:19:33

hát apám, a Gobliiins "nem lesz ettől jó játék"??? wtf, 4 pont?

Squall_ 2019.01.07. 16:04:40

@scal: Ha elolvasod a teljes cikket, akkor megérted, miért adtam neki 4 pontot ;)
süti beállítások módosítása