Sam and Max Hit the road

2010.09.02. 09:42


Sam & Max Hit the road

Magyar cím: Sam és Max útra kel
Készítő: LucasArts
Megjelenés: 1993
Műfaj: humoros, nyomozós
Grafika: 320x200, 2D/3D renderelt



BEVEZETŐ / HÁTTÉR:
A LucasArts tovább folytatva a jól bevált receptet, a Day of the tentacle után egy újabb humoros kalanddal jelentkezett, ezúttal egy képregényfeldolgozással. Steve Purcell 1987 óta készíti Sam & Max kalandjait a Freelance Police (Szabadúszó Rendőrség) című képregényben, melynek főszereplője Sam, a nagydarab filozófikus kutya és Max, a hiperaktív, külsőre aranyos, de igazából nagyon agresszív nyúl. A játék a képregény "On the road" (Úton) című kötetét dolgozza fel, melyben a nyomozópáros bejárja Amerika (főként giccses) turistalátványosságait. Steve Purcell nem ismeretlen a LucasArts köreiben, hisz több korábbi játéknál is besegített, mint háttérrajzoló és animátor.

A képregény egyik része


A játékot még a 90-es évek végén egyszer végigjátszottam, valószínűleg akkor még valamelyik számítógépes magazin leírását követve. Most, hogy sorra jelennek meg az új 3D-s Sam&Max játékok, kedvet kaptam, hogy nosztalgiából újra végigvigyem ezt a gyöngyszemet.

TÖRTÉNET:
A játék egy őrült tudós rejtekhelyén kezdődik (hol máshol), aki egy lányt tart fogva egy székhez kötözve, mint kiderül azért mert visszautasította közeledését. A kettőjük közötti párbeszédet egy rendőrautó szakítja félbe, ami teljesen véletlenül belerohan az épületbe, lebontva a teljes falat. A járműből két újdonsül hősünk Sam és Max száll ki, akik azon vitatkoznak, hogy már megint eltévedtek (úgyanis egy teljesen más ügy helyszínére indultak). Viszont ha már itt vannak, Max a barátságos nyúl kezelésbe veszi a tudóst, akiről a feje letépése után kiderül, hogy egy robot, maga a feje pedig egy időzített bomba. A lányt otthagyva megkötözve a széken a két nyomozó elegánsan kitolatva a romok közül továbbáll. E rövid, de annál viccesebb intro után már sejthetjük, hogy mi fog ránk várni ebben az abszurd, humoros játékban.

Sam és Max betoppan


Miután végignéztük a hosszú stáblistát, hőseink megérkeznek az irodájukba és épp azon tanakodnak, hogy alig van már pénzük, ráadásul megbízás se érkezett mostanában, mikor Max figyelmezteti társát, hogy a bomba tudósfej még mindig náluk van. A kutya elegánsan kihajítja azt az ablakon. A detonáció után Max még megjegyzi, hogy reméli nem ült ismerőse azon a buszon. Ekkor csörren meg a telefon, amire mindketten kiéhezetten vetik rá magukat, egymással verekedve az elsőségért.

Harc a telefonért


Nagy örömükre a rendőrfőnök az, és egy új megbízással elküldi őket a közeli cirkuszba. A cirkusz vezetői (akik egy sziámi ikerpár) elmondják, hogy a fő attrakciójuk Bruno, a jégbefagyott nagylábú kiolvadt és megszökött, ráadásul elrabolta másik nagy attrakciójukat Trixie-t, a zsiráfnyakú lányt. Hőseinknek tehát az lesz a feladata, hogy visszahozzák a szökevényt és foglyát.

Bruno hűlt helye


***SPOILER***

Kedvenc nyomozóink eleinte csak a cirkusz területén tudnak nyomok után kutatni, ahol hamarosan kiderül, hogy szó sincs itt elrablásról, ugyanis Trixie volt az, aki beleszeretett Brunoba, ő szabadította ki a jég fogságából, és együtt menekültek el a cirkuszból, hogy új életet kezdjenek. A helyszínről távozva még belefutnak az unszimpatikus country sztárba, az alacsony, parókás Conroy Bumpusba és tagbaszakadt testőrébe Lee-Harvey-ba. A páros egyből gyanús lesz, mivel ők is egy nagylábút keresnek. A nyomok hamarosan újabb helyszínekre vezetik hőseinket, így lassacskán bejárva Amerika turistalátványosságait.

A cirkuszban csónakázni is lehet


Érdekesség, hogy ezek a helyszínek tényleg létező turistalátványosságok kifigurázásai, például a világ legnagyobb gombolyaga Minnessotában található, de míg igazából csak 3 méter átmérőjű, a játékban 15 méter magas, ráadásul itt egy étterem és kilátó is van a tetején. A Rushmore hegy, ami négy amerikai elnök arcképét ábrázolja, a játékban bungee jumpingozásra szolgáló szórakozóhely. Természetesen az elnökök orrából kell kiugrani, és persze, hogy zöld kötélen. A több helyen is meglátogatható Snuckey's benzinkút/bolt pedig a szintén létező Stuckey's kisboltlánc kifigurázása. Ezeken kívül Sam-ék többek között eljutnak még a vízzel elárasztott Gator golfcentrumba, a valóságnak teljesen ellentmondó Titokzatos örvényhez, vagy a Hírességek zöldségmúzeumába, ahol zölségekbe faragják az ismert emberek arcképét.

A világ legnagyobb gombolyaga......és az éttrem a tetején
A Snuckey's előttRushmore jumping
Ahol minden a feje tetejére álltA zöldségfaragónál


Előrehaladva a nyomozásban hőseink eljutnak Bumpusville-be (ami Elvis villájának, Graceland-nek a kifigurázása), ahol megtalálják Brunot és Trixiet, akiket Bumpus erőszakkal kényszerít, hogy háttérzenészként vegyenek részt a fellépésein.

Bumpusville


Miután sikerül őket kiszabadítani elmondják, hogy ők egyáltalán nem akarnak már visszamenni a cirkuszba, ehelyett elmennek a nagylábú találkozóra Nevadába. Kedvenc nyomozóink természetesen utánuk mennek, hiszen az ő feladatuk, hogy a cirkusz visszakapja jogos tulajdonait - különben nem kapnak egy árva vasat sem. A találkozón belefutnak Bumpusba és testőrébe, akit sikeresen hidegre tesznek, mégpedig szó szerint, ugyanis bezárják őket egy fagyasztókamrába.

A nagyláb találkozóBumpusék hűvösre rakva


A nagylábú törzsfőnök emiatt tiszteletbeli nagylábúvá avatja őket, és elmeséli, hogy a nagylábú faj kihalófélben van az emberek terjeszkedése miatt. Csak egy varázslat segíthet rajtuk, aminek a megoldása négy totemoszlopban rejlik.

A varázslat kulcsa


Természetesen kedvenc nyomozópárosunknak sikerül megfejteni az oszlopok üzenetét, és véghezvinni a varázslatot, mely során az egész amerikát elárasztják a mamutfenyők, megfelelő otthont adva a nagylábúaknak. Hőseink végül elbúcsúznak Bruno-tól és Trixietől, majd nyomozati eredmény hiányában leleményesen a lefagyasztott Conroy Bumpusékat viszik vissza a cirkuszba. A jól megérdemelt jutalom se marad el - a sikeres küldetésért a cirkuszigazgatóktól egy halom céllövölde jegyet kapnak, amit persze a stáblista közben el is használhatunk.

A varázslatra összegyűlnek a nagylábúakA stáblista alatt se kell unatkozni


***SPOILER VÉGE***

GRAFIKA:
A grafika teljesen rajzfilmes, a pályák kicsit eltorzítottak, ami nagyon jól illik ehhez az elvont történethez. A karakterrajzokra sem lehet panasz, a kis felbontás ellenére minden részletben felismerhetőek, az animációk pedig rajzfilmbe illőek, jól kidologzottak és viccesek. Egy-két helyen pedig még 3D renderelt animációval is találkozhatunk.

Ahol a valóság kifordul


IRÁNYÍTÁS:
A készítők talán a LucasArts első grafikus kalandja óta most változtattak először az eddig jól bevált irányításon, ahol a képernyő alján található cselekvésekből kellett választani. Itt a kezelőfelület teljesen letisztult, csak egy nyitott dobozt láthatunk a képernyő bal alsó sarkában, ami a tárgylistánkat nyitja meg, a cselekvések pedig átkerültek a kurzorra, amit Sierrás módon a jobb gombbal tudunk változtatni. Ez egy kicsit idegesítő lehet egy idő után, amikor véletlenül továbbtekerünk a kívánt kurzoron és újra kell kezdeni. A kurzort tárgyak fölé mozgatva már nem írja ki a nevüket, csak a kurzor változik meg aszerint, hogy mit tudunk az adott dologgal csinálni. Pl.: a szem kinyílik, ha meg tudjuk nézni, a kéz összezáródik, ha fel tudjuk venni, stb. A tárgylista egy doboz alját ábrázolja, ahol kis négyzetekben helyezkednek el a tárgyaink és bárhova tudjuk pakolgatni őket. Nem valami szép, de jobb, mint a The Dig-ben. A tárgylistánkban még megtalálhatjuk Max-et is, akit mivel nem tudunk külön írányítani, így utasíthatunk egyes dolgokra. Ez főleg verekedésben és egyéb agrasszív cselekedetekben merül ki.

A tárgylistánk


A dialógusrendszert is megváltoztatták a srácok - már nem a felsorolt szövegekből választhatjuk ki a nekünk tetszőt, hanem (a The Dig-hez hasonlóan) kis négyzetek jönnek ki a képernyő alján, amiből választatunk. Alap a kérdőjel a kérdéseknek, a felkiáltójel a megjegyzéseknek, a kacsa az elvont beszólásnak, és a stoptábla a kilépésnek. Ezután következnek azok a témák, amikről a játék adott pontján tudunk beszélni a karakterekkel. Mint azt a The Dignél is említettem ez sokaknak nem tetszik, mert nem látjuk előre, mit is fogunk mondani, illetve kicsit lebutítja a beszélgetést.

A dialógusrendszer


A játék fő képernyője pedig egy USA térkép, amin folyamatosan jelennek meg az új látogatható helyszínek.

A térkép


FELADVÁNYOK:
A rejtvények legtöbbje nem nehéz, főleg tárgyhasználatból és tárgykombinációból állnak, de sajnos előfordul néhány logikátlan dolog, amire csak próbálkozással lehet rájönni. Pixelvadászattal nem találkoztam, egy-két helyen van nehezebben észrevehető tárgy, de odafigyeléssel ezek is megtalálhatóak. Egy helyen fordult elő - pl. a gombolyag étteremnél, ahol a bejáratot csak véletlen találtam meg, mivel eléggé észrevehetetlen (igazából nem is látszik, csak a kurzor változik azon a helyen).
A játékban van pár minijáték, amik még jobban feldobják a hangulatot. Például a cirkuszban lehet játszani egy patkányütős játékkal, a boltban lehet kapni kifestőt, torpedót, öltöztetős játékot, a golfpályán golfozhatunk, illetve a térképen található autópálya szörfözést is ki lehet próbálni.

Találd el a patkányokat - ne Maxet!Öltöztesd fel Samet és Maxet
A minigolf jó dolog, főleg krokodilokkal körbevéveA torpedó autós változata


A játék során rengeteg rejtett dolgot is találhatunk, amik nincsenek befolyással a játékmenetre, de jó poénforrások, vagy érdekességek (pl. Max fejére ütni a patkányütős játékban, a hangyák etetése, Maxet belecsobbantani a vízbe a golfpályán).
A Sam & Max közepesen rövid játék, cirka 4 és fél óra alatt vittem végig.

HANGOK, ZENE:
A játéknak nagyon kellemes, fülbemászó, jazzes midi zenéje van, minden pályán  épp odaillő dallamok szólalnak meg. A hangok rajzfilmbe illően vicces zajok. A beszédre se lehet panasz, nagyon eltalálták szinkronokat, főleg a két főszereplőé kiemelkedő.

ÖSSZEFOGLALÁS:
A játék nincs híján humornak, szinte minden egyes történés, beszólás vicces. Ezt az is elősegíti, hogy két főszereplő van és egymással megbeszélve kommentálják az egyes dolgokat (szinte mindenre van valami vicces megjegyzésük). A szituációk is nagyon poénosak, főleg azért is mert rendőr létükre a főszereplők nem nagyon tisztelik a törvényt (Max például mindent veréssel, erőszakkal akar elintézni). A szövegek egy része viszont olyan körmondat, amit még magyarul is nehéz megérteni, de angolul biztos, hogy felsőfokú nyelvtudás szükségeltetik hozzá. A poénok egy része pedig kicsit durva, néhol elvontabb, így aki az ilyet nem értékeli, az lehet, hogy nem fogja viccesnek találni ezeket. A játék  egyik lényege pedig talán az, hogy görbe tükröt állítson az amerikai turistaszenzációk elé, emiatt egy európai játékosnak nem biztos, hogy minden lejön a poénokból.

ÉRTÉKELÉS: 8 PONT

EGYÉB:
A játékhoz Ordel készített magyarítást, amit a következő oldalról tölthettek le:
Magyarítások Portál

A játék futtatásához a ScummVM programot ajánlom.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr652266139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása