Stupid Invaders
2010.10.27. 10:06
Stupid invaders
Magyar cím: Hülye megszállók
Készítő: Xilam
Megjelenés: 2001
Műfaj: humoros, scifi
Grafika: 640x480, 3D / 3D renderelt
BEVEZETŐ / HÁTTÉR:
Aki az ezredfordulón figyelemmel követte a magyar kábeltévék szombat reggeli műsorait, az valószínűleg találkozott már az Űrdinkák c. francia rajzfilmmel. Ebben a humoros sorozatban öt idegen lény lezuhan a Földre, ahol beköltöznek egy elhagyatott házba addig, amíg meg nem sikerül javítaniuk az űrhajójukat. A részek általában arról szóltak, hogy valaki be akart költözni a házba és ők elzavarták, persze mindenféle durva módszerrel. Az öt kis idegen Cuki, Gógyi, Cimbi, Zabás és Sztereo mind más személyiséggel rendelkeznek (ez talán a nevükből is következtethető), de közös jellemzőjük, hogy elég együgyűek (na jó talán Gógyit kivéve, aki a csapat esze). Ennek a rajzfilmsorozatnak a szellemében készített a szintén francia Xilam animációs stúdió egy hasonló stílusú játékot az öt idegennel a főszerepben.
TÖRTÉNET:
A sztori ott kezdődik, ahol a rajzfilm is: az idegenek lezuhannak az űrhajóval, de semmi pánik, hiszen Gógyi a csapat esze megígéri, hogy percek alatt rendberakja a repülő csészealjat. A pár percből pár év lesz, az idegenek pedig beköltöznek a közelben álló, eladásra váró házba, ahol két fő tevékenységük a tv nézés és a betolakodók elüldözése lesz.
Az űrlények új otthona | A mindennapi szokásos tevékenység közben |
Ugrunk az időben, a kép átvált egy elzárt sivatagi bázisra, ahol mélyen a föld alatt a gonosz tudós, Dr. Sakarin, aki idegen-kísérleteket folytat, egy bérgyilkost bíz meg, hogy hozza el neki az öt űrlényt és az űrhajójukat. A marslakók házában épp nagy tévénézés folyik, mikor is Gógyi bejelenti, hogy elkészült az űrhajóval, így azonnal indulhatnak haza. A csapat összegyűlik, csak Cimbi ugrik még el a másik szobába a tévéért, amit semmi pénzért nem hagyna itt. De mire visszaér társait egy jégkockába fagyasztva találja, mellettük Bolokkal, a bérgyilkossal, kezében egy fagyasztópisztollyal. Cimbi gyors beugrik a wc-be és magára zárja az ajtót.
A "hatalmas" Dr. Sakarin | Bolok és az elfogott idegenek |
*** SPOILER ***
Itt lépünk be a játékba, ahol a wc-ből kiszökve a kéményen át (a mikulás likvidálása után) a pincében találjuk magunkat, ahol Cimbi egy hatalmas egérfogó segítségével csapdát állít Boloknak. Nincs más hátra, mint társainak kiszabadítása, viszont a bérgyilkost nem sokáig tartja fogva az egérfogó, így a szekrénybe elbújva várja, hogy meglephesse az űrlényt. Végül Cimbi egy elszabadult fűnyíró és egy harisnya segítségével hidegre teszi a behatolót, majd egy hajszírítóval kiolvasztja társait. Immár szabad az út hazafelé, viszont Gógyi még el akarja hozni laborjából az emberekről írt feljegyzéseit, ahol ismét feltűnik az úgy látszik elpusztíthatatlan bérgyilkos. Szerencsére az elszabadult fűnyíró is feltűnik, így most már elgördül minden akadály a hazaút elől.
A kiszabadításon ügyködve | Gógyi a feljegyzéseit keresgéli |
Az utazás azonban nem zökkenőmentes, mivel az űrhajó hamarosan lezuhan egy fura helyen. Gyógyi megállapítja, hogy az üzemanyagkeverék nem volt megfelelő, így csak némi trágya segítségével tudnának újra felszállni. Micsoda véletlen, hogy a közelben épp egy fogkrémgyár áll, ahol miből másból, mint tehéntrágyából készítik a termékeiket.
Elég fura hely egy fogkrémgyárnak | De legalább tehéntrágyából nincs hiány |
Zabás és Cuki lesz megbízva a feladattal, hogy szerezzenek trágyát. A hosszú és veszélyes küldetés végül sikeres lesz, így két hősünk egy vagon trágyával tér vissza a leamortizált gyárból. Az öröm azonban nem felhőtlen, hiszen újra feltűnik állandó visszatérő szereplőnk, Bolok, aki most már rendíthetetlenül leszállítja az űrlényeket a megbízójának.
A kijutás érdekében néha össze kell lapulni | Méltón otthagyva a gyárat |
Irány az 52-es körzet, ahol az űrlényeket átadva az örök túlélő a jól megérdemelt pénze helyett egy végzetes lövést kap a professzortól. Hőseink foglyok lesznek ezen a kísérleti telepen, de hamarosan mindegyiküknek sikerül kiszabadulni, így külön utakon bejárják a bázist, majd végül eljutnak a hajójukhoz.
Néhány idegen nem élte túl a kísérleteket | Cimbinek sikerült kijutnia a bázisról |
Azt azonban már elfoglalta egy itt dolgozó idegen, aki már régóta vágyott hazajutni és a kulcsokat megszerezve olajra is lép. Hőseinknek egy lehetősége maradt, elkötni egy másik űrhajót, viszont a tudós feltűnik és fegyvert szegez a csapatra, amíg Cuki a hajtómű bekapcsolásával szénné nem égeti.
Dr. Sakarin mindenáron meg akarja állítani a szökést |
Az út immár szabad, de mint azt tudjuk, ebben a játékban sose szabad megnyugodni, hiszen a szénné égett tudós megjelenik a fedélzeten és bejelenti, hogy az űrhajóban van egy bomba, így amikor odaérnek az űrlények bolygójára fel fog robbanni. Hogy a történet végén legyen még egy plusz fordulat is, feltűnik a szénné égett Bolok is, akire ezúttal már tényleg nem számítottunk (tényleg?) és lekapcsolja a hajó hátsó felét, így a doktorral együtt visszazuhan a Földre, ami a bombától darabjaira robban, hőseink ezúttal pedig most már tényleg (tényleg) nyugodtan folytathatják útjukat hazafelé.
***SPOILER VÉGE***
JÁTÉKMENET:
A játékban rögzített hátterek előtt irányíthatjuk 3D-s karakterünket, melyet mindig más nézőpontból látunk. Mivel hőseink öten vannak, így mindegyik szereplőt alkalmunk lesz irányítani a játék során. A történet három fejezetre oszlik, az első a házban, a második egy gyárban, a harmadik pedig egy bázison játszódik, mindhárom helyen hatalmas bejárható terület fogad és mindnek sajátos hangulata van. A ház kellemes, nyugodt, a gyár nyomasztó és undorító, a bázis pedig futurisztikus és tele van bonyolult szerkezetekkel. A játékra jellemző a rajzfilmből már ismert elvont, morbid, néhol elég durva humor.
Durva és morbid poénokból | nincs hiány |
A játék nagy hátránya, hogy meg lehet halni. Elég sok helyen vannak beépített csapdák, vagy előre nem látható történések, amiatt megkapjuk a Game over feliratot. Ez nem is lenne akkora baj, ha lenne előtte automata mentés, de sajnos nincs, így nem árt sűrűn menteni a játék közben, nehogy egy elhalálozás miatt visszakerüljünk a történet elejére.
GRAFIKA:
A hátterek előre renderelt 3D képek, amibe tökéletesen beleillenek a 3D-s figurák. Az egész grafika teljesen rajzfilmes, így nagyon jól visszaadja a sorozat hangulatát. Az elnagyolt, eltorzított berendezések, háttérben mozgó dolgok is csak rátesznek egy lapáttal a rajzfilmes fílingre. A változó kameraállások miatt pedig teljesen átlátjuk a játékteret, így beleélhetjük magunkat, hogy mi is ott vagyunk a helyszínen. Az átvezető animációk is nagyon jól meg vannak csinálva, egyáltalán nem ütnek el magától a játékmenettől.
Cimbi | Cuki és Zabás |
IRÁNYÍTÁS:
A játék irányítása az egérrel történik, ahol a kurzorunk egy ujjal mutató kéz. Ez a kéz változik aszerint, hogy egy adott dolgot megnézhetünk, használhatunk, vagy felvehetünk. Egy tárggyal általában egy dolgot csinálhatunk, így nincs szükség a funkciók közti váltásra. Egy dolog fölé mozgatva a kurzort kiírja annak nevét a képernyő alsó részén. Egyes helyeken a pálya több részét is bejárhatjuk, itt a földre kattintva mehetünk tovább, amit a képernyő alján kiírva is láthatunk. Ez sajnos néha hibás, mivel nem mindig van kiírva, ha egy adott részen tovább lehet menni, így lehet, hogy csak hossszas bolyongás után jövünk rá, hogy egy pályarészt még nem jártunk be.
A földre kattintva tudunk a szoba másik részébe menni |
A tárgylistánkat a space gomb segítségével hívhatjuk elő, ami kicsit zavaró, főleg úgy, hogy a jobb gombot is használhatnánk erre, mivel annak nincs funkciója. A tárgylista a képernyő alján jelenik meg, hat tárhely van, de ezek nem telnek be, mivel egyszerre sose lesz nálunk több három tárgynál. Tárgykombináció talán egyszer fordul elő a játékban, ezt áthúzással tudjuk megvalósítani.
A tárgyaink fura gömbökben jelennek meg |
Dialógus nem sok van a játékban, ha belefutunk egybe, akkor a választható lehetőségek egymás alatt jelennek meg, a szövegek pedig a képernyő alján futnak.
FELADVÁNYOK:
Sajnos a játékban nincs sok feladvány, cserébe hatalmas bejárható területet kapunk. Az a kevés rejtvény is vagy nagyon könnyű, vagy logikátlan, így tapasztaltabb játékosoknak nem lesz kihívás. A feladványok főleg tárgyak, dolgok használatában merülnek ki, egy helyen volt egy gondolkodtató feladvány, de az egyszerűbb fajtából. Ezen kívül még van egy labirintusos és egy mamóriajátékos rész, amik inkább idegesítőek, mert nem sok értelmük van. Sok feladvány csak a poén miatt van beépítve, a játékmenethez nem kapcsolódik. Pixelvadászattal nem találkoztam, a felvehető / használható tárgyak jól láthatóak, és a nevük amúgy is megjelenik a képernyő alján.
Az egyetlen gondolkodtató feladvány | Az idegesítő labirintus |
A játék hosszúnak mondható, hiszen elég nagy a bejárható terület és néha ha elakadunk kénytelenek vagyunk ezeket többször is végigjárni, ráadásul mindezt három fejezeten keresztül.
HANGOK, ZENE:
A zenék a játékban nagyszerűek, tökéletesen illenek az adott pályához és nagyon jól megadják az alaphangulatot. Néha kellemes jazzes muzsika, néha mozifilmek zenéjét megszégyenítő komoly dallamok szólnak. A háttérhangok szintén jók, illenek az atmoszférához. A szinkronokról se tudok rosszat mondani, mind űrlényekenek, mind a gonoszoknak rájuk illő vicces hangjuk van.
ÖSSZEFOGLALÁS:
A grafika a zene és a humor tökéletes rajzfilmes hangulatot ad, méltó a sorozat szellemiségéhez. Sajnos a poénok legtöbbje elvont, vagy morbid, így azok csak bizonyos réteg számára viccesek. A játék hátránya (vagy előnye?), hogy túlságosan könnyű. Nincs igazán nehéz, elgondolkodtató feladvány benne, így szinte csak egy interaktív rajzfilmmé válik, viszont a nagy bejárható területek miatti sok bolyongás kissé unalmassá teheti.
ÉRTÉKELÉS: 7 PONT
EGYÉB:
A játék simán elindult, viszont néha az átvezető filmek közben lefagyott.
A játékhoz VTomi készített magyarítást, ami sajnos elég hiányos, sok szöveg nem lett lefordítva, néhány pedig hibás. A feliratokat pedig nem is lehetett magyarítani.
A magyarítás letölthető Gmiki honlapjáról, vagy a Magyarítás portálról.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.