The legend of Kyrandia

2011.01.31. 15:17


Fables & fiends: The legend of Kyrandia - Book one

Magyar cím: Kyrandia legendája
Készítő: Westwood studios
Megjelenés: 1992
Műfaj: fantasy
Grafika: 320x200, 2D

 



BEVEZETŐ:
A 90-es évek közepén egyik ismerősömtől kaptam kölcsönbe pár játékot cd-n. Közte volt a Legend of Kyrandia 3 is, ami egyből megfogott szép, színes 3D-s grafikájával. Mivel egy magazinban találtam hozzá leírást, így gyors végig is játszottam pár óra alatt. Sajnos a korábbi részeihez sosem volt szerencsém, a harmadik meg hamar törlődött emlékezetemből a gyors kijátszás miatt, így most elérkezettnek láttam az időt, hogy ezzel a sorozattal is megismerkedjek.


HÁTTÉR:
A Westwood studios legfőképpen stratégiai és szerepjátékairól ismert, gondoljunk csak az Eye of the beholderre, a Dune-re, vagy a Command & Conquer sorozatra. Néha azonban kikacsintottak más területekre is, mint például a kalandjátékok világára, így született a Blade runner, illetve a Kyrandia sorozat is. A játék eredeti címe Fables & fiends volt, a Legend of Kyrandia csak alcímként szerepelt, de ezt a sorozat későbbi részeiben átvették főcímnek. A játék világa egy pár évvel korábban megjelent multiplayer szerepjátékon, a Kyrandián alapul.


JÁTÉKMENET:
A játék során a pályákat egy keretbe zárva látjuk, a helyszínek pedig négyzethálós rendszerben helyezkednek el egymáshoz képest, hasonlóan a King's questhez, tehát az égtájak felé tudunk közlekedni. Sajnos térkép nincs és a mivel a pályák nagy része csak "átvezetőként" szolgál, így elég sok a felesleges bolyongás. A játék négy fejezetre oszlik, a helyszínek is ehhez kapcsolódnak, eleinte egy erdőben kalandozunk, majd a barlangokban, végül pedig a kastélyban. A játékban több helyen is meg lehet halni, szerencsére a legtöbb előtt van automentés, így nem kell aggódni, ha nem mentettünk előtte. Öröm az ürömben, hogy a halálozásokhoz elég jó animációk készültek, így érdemes őket megnézni, sőt egynémelyik még vicces is.

Egy kis ízelítő az elhalálozásokból


Ami viszont kicsit frusztráló, hogy el lehet rontani egyes feladványokat, ami miatt a játékot nem lehet végigvinni, így ilyen esetekben kénytelenek leszünk egy korábbi mentést visszatölteni.


TÖRTÉNET:
Malcolm, a gonosz udvari bolond, két évtizedes fogsága után kiszabadul mágikus börtönéből és elhatározta, hogy bosszút forral bezárói ellen. Első áldozata Kallak, a királyi mágusok feje, akit kővé változtat házában. Kallak fogadott unokája, Brandon hazaérkezvén elhatározza, hogy nyomába indul a rejtélynek.

Malcolm megkezdte az erdők pusztítását......majd első dolga, hogy elintézi Kallakot


***SPOILER***
Brandon kalandja előtt az életre kelt fa-ház elmondja neki, hogy Malcolm megszerezte a Kyrakövet, ami a kapcsolat az emberek és a természet világa között. Ha nem szerzi hamarosan vissza, akkor elpusztulnak a föld teremtményei. Még komolyabbra fordult a dolog, most már nem csak nagyapját, hanem az egész birodalmat neki kell megmentenie. Hősünk felkeresi Brynnt, a királyi mágusok egyik tagját, aki elmondja, hogy csak úgy tudja legyőzni a gonosz varázslót, ha magtanulja a négy varázsigét. Ennek érdekében meglátogatja Darmot a varázslót, aki elküldi őt Zanthiához, a varázslónőhöz. Ehhez azonban át kell kelnie a labirintuson, de annak kijáratához egy varázslatra van szükség, amit csak egy madártollért cserébe ad át. Brandon az erdőben bolyongva egy növénytől megkapja első varászigéjét, a gyógyítást. Egy törött szárnyú madarat meggyógyítva megszerzi annak tollát, amiért Darmtól megkapja a varázslat tekercsét. A barlang bejáratánál hősünk személyesen is megismerkedik Malcolmmal, aki lefagyasztja a bejáratot.

 A fa-lény beszél a KyrakőrőlBrynn szerint varázsigéket kell gyűjtenünk
 Darm és beszélő sárkányaBrandon első találkozása Malcolmmal


Brandon összegyűjtött ékkövek segítségével szerez egy pánsípot, amivel megtöri a jeget. A barlangokban találkozik két fénygömbbel, akik megajándékozzák őt a második varázsigével, ami segítségével ő is fénygömbbé tud válni. Így most már át tud kelni a sötét és veszedelmes labirintuson, melynek végén a tekercs segítségével átjut a láván. Az erdőben rátalál Zanthiára, aki elmondja neki, hogy ő egy herceg. A szülei voltak Kyrandia uralkodói, de Malcolm megölte őket. Zanthia elárulja, hogy a közeli kút vize adja a következő varázsigét, de Malcolm elrontja a kutat. Brandonnak sikerül megjavítania és az új képességével megszerzi a királyi kupát.

Zanthia elmondja a titkotBrandon új képességét egy jedi is megirigyelné


A varázslónő egyik főzete segítségével hősünk pegazussá változik és elrepül a sötét szigetre. Itt a szülei sírjánál sikerül beszélnie anyja szellemével, aki megajándékozza az utolsó varázsigével, a láthatatlansággal. Hősünk a kastélyban felkutatja Malcolmot, aki bedőlve a trükknek, kővé változtatja magát. A Kyrakő felszabadult, a természet ismét átveszi a hatalmat, a kővé vált emberek visszaváltoznak, Brandont pedig királlyá koronázzák.

Brandon pegazussá változikHősünk találkozik anyja szellemével
Malcolm saját magát változtatja kővéMinden jó, ha a vége jó


***SPOILER VÉGE***


GRAFIKA:
A grafika nagyon szépen kidolgozott az alacsony felbontás ellenére, még mai szemmel is jól néz ki, pedig a játék már közel 20 éves. Az átvezető jelenetek a játék stílusában vannak, kivéve az intro egy részét, ami szintén nagyon szépen és technikásan kidolgozott. Az animációk nagyon élethűek és részletesek. Sajnos néha egyes pályarészeket többször is felhasználtak, így többször is dejavu érzésünk lehet. Ezt még a készítők is kihasználták és beleraktak egy poént: Brandon Zanthia erdejében bolyongva megemlíti, hogy pont olyanok a fák, mint az otthoni erdőben. Ennek ellenére egy rossz szót se lehet szólni a látványvilágra.

Az intro szinte fotorealisztikusA grafika nagyon szép, aprólékosan kidolgozott
Az animációk élethűekNéhány pályarész ismerős lehet korábbról


IRÁNYÍTÁS:
Az irányítást roppant egyszerűre vették, hiszen mindent a bal gombbal kell csinálni, a jobb gombnak nincs is funkciója. A kurzor egy sima nyíl, nem változik a játék során. A képernyő alsó részén látunk egy nagy ékkövet, amivel a menübe tudunk lépni. Emellett található a tárgylistánk, aminek nagy hátránya, hogy csak tíz hely van benne. Érdekesség, hogy a felvehető tárgyakat nem a karakter veszi fel, hanem mi az egérrel, és nekünk kell behelyezni a leltárba. Ugyanígy el is dobhatjuk bármelyik tárgyat bárhol, amit később ugyanott felvehetünk.

Ha nincs már hely a tárgyainknak, kipakolhatjuk őket......mivel a leltárunkban csak tíz férőhely van


Erre sajnos szükség is lesz néha, mert kalandozásunk során elég sok tárgyat felszedhetünk. Bal oldalon kapott helyet egy amulett, amin megtanult varázsigéink jelennek meg a játék során. A panel és a pályák közötti részen látható az aktuális helyszín neve. Dialógus kevés van a játékban, ott sincs választási lehetőség, a karakterek csak mondják a magukét. A pályák között úgy közlekedhetünk, hogy a kurzort a pálya valamelyik szélére húzzuk, ahol megjelenik egy arra mutató nyíl.

A helyszínek között a képernyő szélén megjelenő nyilakkal közlekedhetünkAz amuletten immár elérhető az összes varázslat


A játékot még nehezíti, hogy a használható dolgok neveit nem jelzi sehol, de ez nem olyan nagy baj, mivel az ilyen tárgyak általában eléggé jól látható helyen vannak. Tárgyainkat megnézni, vagy használni pedig úgy tudjuk, hogy az a karakterünkre mozgatjuk.


FELADVÁNYOK:
A játékban a legtöbb feladvány tárgyhasználaton alapul. Sajnos a limitált tárgylista miatt előfordul, hogy eldobunk egy olyan tárgyat, amire később szükségünk van, így vissza kell mennünk érte. A történet miatt a feladványok elég lineárisak, így csak meghatározott sorban lehet őket megcsinálni. Ráadásul sok rejtvény elég logikátlan, csak próbálkozással lehet megoldani, aminek nem egyszer halál a vége, tehát ajánlott a nagyon sűrű mentés. Nehezítésként nagyon sok olyan tárgy van, aminek semmi haszna nincs a játék során, de ez inkább idegesítő dolog. A játék egyik fejezetében egy labirintuson kell átjutnunk. Sajnos az útvesztő elég nagy és a legtöbb üregben a halál vár ránk, így térkép rajzolása nélkül lehetetlen megtalálni a kiutat. Ez inkább idegesítő, mint jó móka, ezért sokat elvesz a játékélményből.

A játék elején még egyszerűek a feladványokA hírhedt labirintusban bolyongva


A játék közepes hosszúságú, leginkább a bolyongások veszik el a legtöbb időt.


HANGOK, ZENE:
A háttérhangok kellemesek, a zene dallamos midi muzsika, néha kicsit modern hatású egy fantasyhez képest, de ettől függetlenül a helyén van. A játék kiadása után egy évvel CD-n is megjelent, ezen már a karakterek is megszólalnak. A szinkronok elég jól sikerültek, rendben vannak.


ÖSSZEFOGLALÁS:
A játék története átlagos, viszont a grafika és az animációk átlagon felüliek, nagyon kellemesek, szépen kidolgozottak. A feladványok az elején még egyszerűek, viszont később egyre logikátlanabbá válnak, sőt sokat csak próbálkozással lehet megoldani. A labirintusban és a pályákon való bolyongás és a limitált tárgylista miatti mérgelődés is sokat levon a játék értékéből.

ÉRTÉKELÉS: 6 PONT

EGYÉB:
A játék DOS-os, így futtatásához dosbox, vagy ScummVM ajánlott. Magyarítás készült hozzá, viszont csak az eredeti verzióval működik, a szinkronizált CD-s verzióhoz nem használható. A feliratot Jakab Norbert készítette és a Magyarosítások portálról lehet letölteni. A fordítás minőségéről nem tudok nyilatkozni, mert a CD-s verziót játszottam végig.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr682628029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a kis lebowski 2011.02.24. 14:29:12

Hali, nagyon jó a blogod, sajnálom hogy csak ma találtam rá. Remélem lesznek még új bejegyzések, csak így tovább :)

Squall_ 2011.02.25. 13:27:51

Örülök, hogy tetszik! Sok mindenről még nem maradtál le, mert tavaly augusztusban indult ;) Természetesen érkeznek majd az új bejegyzések, csak most nem értem rá játszani.
süti beállítások módosítása