The Whispered World

2012.05.25. 20:07

 


The Whispered World


Magyar cím: Az elsuttogott világ
Készítő: Daedalic Entertainment
Megjelenés: 2009
Műfaj: fantasy
Grafika: 1024x768, 2D

 


BEVEZETŐ:
Már amikor az első képek felbukkantak a játékról, akkor szemezgettem vele, hogy ezt mindenképp ki kell próbálnom: a gyönyörű, részletgazdag, kézzel rajzolt hátterek egyből felkeltették érdeklődésemet. Amikor kijött a demo verzió természetesen egyből végigjátszottam és meggyőzött, hogy ez egy jó játék lesz. Persze még hemzsegett a hibáktól, és a karakterek se voltak valami szépen kidolgozva, de a teljes játékra ezt szerencsére orvosolták.


HÁTTÉR:
A játék története még 2004-re nyúlik vissza, amikor is egy Marco Hüllen nevű német úriember elhatározta, hogy diplomamunkájaként egy kalandjátékot készít. A munkájára felfigyelt egy Bad Brain nevű cég, melynek segítségével egy demó verzió meg is jelent a játékból 2005-ben. Sajnos a Bad Brain csődbe ment, így a játék úgy látszott, sosem éri meg a befejezést. Ámde 2007-ben a még friss Daedalic Entertainment felkarolta Marcot és cirka két év alatt közösen befejezték a játékot.

JÁTÉKMENET:
A játék négy fejezetből áll, mindegyik nagyjából egyforma hosszúságú. Az első fejezetben egy térképen tudunk közlekedni a bejárható területek között, a többi részben pedig folytonosan mozoghatunk a pályákon. A helyszínek változatosak, erdőben, szigeten, föld alatti városban és egy kastélyban is megfordulunk, néha nappal, néha éjszaka. Főhősünk Sadwick, a depressziós bohóc, akivel kalandozásai alatt szinte végig együtt lesz hű társa Spot, a hernyó, aki sokszor segítségére is lesz az átalakulóképességének köszönhetően. Az egyik fejezet elején pedig még az irányítását is átvehetjük egy ideig.

Az első fejezetben térképről választhatjuk ki az úticélunkat


TÖRTÉNET:
Egy mesélő mély hangja nyitja a sztorit, aki közli velünk, hogy ez lesz az utolsó meséje és nem egy vidám történet lesz. Főhőse Sadwick, a szomorú bohóc, aki nem is tudja, hogy pár nap múlva elpusztítja a világot!
Főcím.
Sadwick nyugtalanul forgolódik álmában, miközben a cirkuszkocsi áthalad az erdőn az éj leple alatt. Hősünk éppen egy darabokra hulló világról álmodik, ahol ő fejvesztve menekül, majd egy hatalmas fehér gömb a nevét kiáltja. A bohóc erre már felébred rémálmából, és fellélegezve konstatálja, hogy az ágyában van.

Sadwick rémálmában egy fura gömb szólítja a nevén


***SPOILER***

1. Az Őszi Erdő
A cirkusz - ami Sadwick nagyapjából és testvéréből, Benből áll - az Őszi Erdőben táborozott le. A két testvér nem nagyon jön ki egymással, Ben szöges ellentéte a mindig szomorú és ügyetlen Sadwicknek, a nagyapjuk pedig már kissé szenilis. Nem csoda hogy hősünknek minden vágya, hogy elhagyja a cirkuszt. Egyetlen barátja a kissé túlméretezett hernyó, Spot. Mivel Sadwicknek semmi kedve gyakorolni különszámát, az ágyúból való kilövést, így elmegy felfedezni az erdőt. Itt találkozik Bobbyval, akiről kiderül, hogy ő a király követe, és feladata, hogy a Suttogó követ visszajuttassa a fővárosba, Coronába. Csak így lehet megakadályozni a világ végét. De Corona nagyon messze van, az idő fogytán, és Bobbyt még az Asgil nevű szörnyetegek is üldözik, ezért jött az Őszi Erdőbe, hogy Shana, az orákulum segítségét kérje.

Találkozás a király követével


Sadvick meggyőzi, hogy majd ő megkeresi Shanat, úgy sincs jobb dolga. Bobby leteszteli a bohóc képességeit, majd rábízza a Suttogó követ. Hősünk rövidesen megtalálja Shanat, aki transzban megjósolja, hogy Sadwick el fogja pusztítani a világot. Hősünk ezt az apróságot eltitkolja az orákulum előtt, aki azt tanácsolja neki, hogy keresse meg Kalidát, majd ő segít neki Coronába jutni. Kalida sajnos a tó közepén lévő szigeten él, Sadwick pedig nem tud úszni és csónak sincs a láthatáron, így egyetlen megoldás marad - ágyúval kell átlőnie magát. Ehhez összegyűjti a kellékeket, majd egy korhadt fát használva ágyúcsőnek, átrepíti magát a szigetre.

A szigetre való átjutás nem olyan egyszerű


2. Kalida ébredése
A mutatvány sikerül, hősünk épségben ér földet a szigeten, ahol már beesteledett és egy remetének látszó figura, aki rébuszokban beszél már telepakolta gyertyákkal a környéket. Ő Mulachei, akitől megtudjuk, hogy pont azért gyújtja a fényeket, hogy Kalida ne ébredjen fel. Sadwicknek ez nem jó, mert neki pont Kalidával kell beszélnie. A szigetet bejárva kideríti, hogy itt korábban egy gyár volt, ahol gyöngyöket készítettek. Megismeri a nagyhangú Bandot, aki a gyár bezárása után nem tud mit kezdeni magával, illetve a főnököt Rubent, akinek az életcélja 10000 gyöngy elkészítése volt, és most, hogy ez teljesült, már semmi dolga sincs az alváson kívül.

A szigetlakók, Bando és Ruben


A  bohóc dolgát nehezíti, hogy senki se mondja el, hogy hol találja Kalidát, mivel mindenki retteg tőle, hogy az felébred. Sadwicknek sikerül átjutnia a sziget másik felére, ahol fura kismadarakkal találkozik. Mulachei elmondja, hogy ezek a Yakik és nem szabad, hogy a sziget másik felére jussanak, mert felébresztenék Kalidát. Hősünknek pont erre van szüksége, így természetesen elcsalja a madárkákat a partra, ahol az énekükkel valóban felébresztik Kalidát, ami nem más mint egy hatalmas madár, ami a tó fenekén aludt és az egész sziget az ő hátán terült el. Kalida így a lehető leggyorsabb úton elviszi hősünket Coronába.

3. Az Asgil
Sadwick az út alatt újabb álmot lát, amelyben a fehér gömb beszél hozzá. Amikor felébred meglepődve veszi észre, hogy nem Coronába került, hanem egy hátborzongató helyre. Kiderül, hogy Asgiliába érkezett, ahol Loucaux a vezér már szövögeti a terveit Corona elfoglalására. Hősünk felfedezi a terepet és talál egy felvonót, amit működésbe kellene hozni, de ahhoz szereznie kéne egy kulcsot, ami persze Loucaux-nál van. Kiderül, hogy a szakács eltűnt, így a bohóc készít ebédet a vezérnek, amitől az rögtön el is alszik, szabad utat bocsátva a kulcsához. Sadwick a felvonót használva újra a szabad levegőn érezheti magát, ahol találkozik Maurice-szal, aki egy kivénhedt mozdonyt használ múzeumnak. Hősünk beüzemeli a szerkezetet, ami egyenesen elviszi Coronába.

Sadwickre hárult a szakács feladataA járművünk Coronába


4. Corona
Sajnos a kapu zárva van, így Spotnak kell azt kinyitnia. Bent viszontlátják régi ismerősüket, Bobbyt, aki elmondta, hogy félelmében menekült el az erdőből.

A bátor követ az istállóban bújkál


Sadwick nem találja a királyt, csak egy asztrológust, aki elmondja, hogy a királyt csak az élet vizével tudja feltámasztani, de ahhoz, hogy a forrást beindítsa, meg kell javítania a gépet, plusz bele kell raknia a Suttogó követ. A követ Spot korábban lenyelte, így Sadwick nagy nehezen kiszedi belőle, majd sikerül a forrást is beindítania. Sajnos azonban Spot beleiszik a vízbe és gubóvá változik. Ekkor megjelenik élőben is a fehér gömb és a világ kezd szétesni. A bohóc félelmében leállítja a gépet, amitől a gömb elkorhad, majd teljesen megáll az idő. Megérkeznek az Asgilok is, akik pont erre vártak, és Loucaux el is foglalja a trónt, Sadwikéket pedig tömlöcbe zárják. Hősünk sikeresen kiszabadul, majd sikerül rábeszélni az új királyt, hogy vegyék be maguk közé, így szabadon járkálhat a környéken. A korábban jól bevált ágyús módszerrel eltávolítja a gömb felületéről a korhadást, így az idő újra elindul. Szabad az út a királyhoz, ha nem lépne közbe az átalakult Loucaux. Lerántja Sadwicket a mélybe, de a lepkévé alakult Spot megmenti őt. Elgördült minden akadály a cél elől. Sadwick egy szobába jut, ahol egy tükrön át belép egy sötét szobába. Egy fiú várja, aki nagyon hasonlít rá. Kiderül, hogy ő az igazi Sadwick, de ő kómában fekszik egy kórházi ágyon a valóságban, miközben az apja mesét olvas neki. Sadwick rájön, hogy minden ami vele történt az csak egy mese része volt és hogy valódi énje felébredjen, ahhoz el kell pusztítania a világot, amiben eddig élt. Széttörve a tükröket, az igazi Sadwick felébred a kómából és boldogan él tovább...

***SPOILER VÉGE***
 
GRAFIKA:
A játék hátterei gyönyörű, kézzel rajzolt részletgazdag helyszínek. Ha azonban mégis bele akarnék kötni, akkor néhol jobban megnézve látható, mintha összecsapták volna egy kicsit a színezést. Persze ezt csak az veszi észre aki nagyon akarja. Ennek ellenére nagyon szépek a pályák, nem sok játékban láttam még ilyet, sőt a scrollozáshoz egy új technikát használtak, ami még kicsit 3D-s hatásúvá is teszi a mászkálást. A karakterek kicsit vegyesek, némelyiknél észrevehető, hogy vastagabb a körvonaluk, mint másokénak, ez valószínűleg a nagyításnak tudható be, de amúgy a rajzolásuk szép. Az animációk kicsit darabosak, elfért volna rajtuk még pár képkocka a finomabb mozgáshoz. Ha már animációról van szó: sajnos eléggé spóroltak a készítők, hiszen sok helyen a cselekvéseknél csak a szövegből tudjuk, mit is csinál Sadwick, mert az animációt kihagyták.

Amikor van animáció az jól van megcsinálva
A pályák nagyon részletesek és szépen kidolgozottak


Viszont hogy jót is mondjak róla: a karakterek lélegeznek, illetve a pályákon elég sok dolog mozog, így életet hozva a játékba. Az átvezető animációk rajzfilmszerűen vannak elkészítve, de sajnos látszik rajtuk, hogy más csinálta, mert kicsit gyengébb rajzolású, mint maga a játék.

Az átvezető filmek más stílusban készültek


IRÁNYÍTÁS:

Az irányításban nem alkottak semmi újat, hanem a jó öreg The Curse of Monkey Island verb coinos vezérlőfelületét vették át. Ennek lényege, hogy a bal gombot nyomva tartva egy helyi menü jelenik meg, ahol választhatunk, hogy megnézzük, használjuk az adott dolgot, vagy beszélünk az adott személlyel. A jobb gombbal pedig egy majdnem egész képernyős tárgylista jelenik meg, ami egy bőrerszény belső részét ábrázolja. Ez szépen néz ki, csak sajnos néha beleolvadnak a tárgyaink.

Egyes dolgok nehezen kivehetőek a tárgylistában


Egy adott dolog fölé mozgatva az egeret, a kurzoron megjelenik annak neve. A dialógusok hagyományosak, alul megjelennek a választható opciók, amiről beszélgethetünk. Hogy valami új dolog is legyen, a képernyő jobb felső sarkába mozgatva a kurzort, egy menüsor jelenik meg, ahol Spot különböző alakváltozásait szabályozhatjuk.

Spot alakváltó menüje


FELADVÁNYOK:
A játékban nagyon sokféle feladvánnyal találkozhatunk, a tárgyhasználattól kezdve a logikain keresztül a megfigyelős rejtvényekig sok minden előfordul, ráadásul sok olyannal is találkoztam, amilyet még nem láttam más játékokban. Ezek nagy része logikus, és nem is túl nehéz, persze előfordul pár embert próbáló feladat is, amit csak tapasztaltabb játékosok jó odafigyeléssel oldanak meg, vagy véletlen próbálkozással jön rá az ember.

Logikai feladványokból nincs hiány


Itt meg kell említeni, hogy a dialógusokra nem árt odafigyelni, mert sok segítség el van bennük rejtve. Nem árt őket teljesen kimeríteni, mert néha jelentéktelennek tűnő opció vezethet egy újabb tárgyhoz, ezzel a továbbjutáshoz. Mivel nagyon sok feladvány van a játékban, így sajnos előfordulnak logikátlanabb, vagy nagyon nehéz rejtvények is. Csak hogy egy példát említsek: ha legyet akarunk fogni, akkor hiába van nálunk béka, illetve ragadós ételmaradékos tálca - a rovart két evőpálcával kell elfognunk... Jó pont, hogy egyes tárgyunkat több helyen is fel lehet használni. A pályán lévő tárgyak néha nehezen észrevehetők, de pixelvadászatról mégse beszélhetünk, mert a space gomb megnyomásával ezeket mindet megtekinthetjük - tapasztaltabb játékosoknak tilos használni ;) Ami feltétlen szót érdemel, az segítőtársunk Spot alakváltása. Minden fejezetben egy plusz új alakot tud felvenni, így a végére öt közül válogathatunk. Ez nem csak dísznek van, hanem több feladványhoz is használnunk kell majd a hernyó képességeit.

Spot éppen felfúvódott formájában


HANGOK, ZENE:

A készítők nagyon elkényeztetik a fülünket, hiszen a játéknak nagyon jó zenéje van - profi élőzene sok hangszerrel amik tökéletesen illenek az adott pályához. Emellé jönnek a háttérhangok, amik szintén nagyon eltaláltak, nagyon kellemesek, madarak csipognak, fúj a szél, csobog a víz, pattog a tűz, ciripelnek a bogarak, egy szóval minden megvan a tökéletes hangulathoz. A szinkronra se lehet panasz, jó színészek, jó párosítás a karakterekhez. Egyedül a főszereplő lehangolt, gyerekes beszéde lehet idegesíthető, de ezt embere válogatja. Hogy negatívumot is mondjak: sajnos a beállítások nem valami jók, mert a zene, a hangok és a beszéd hangerejét külön lehet változtatni, de optimálisra sosem lehet belőni, mert mindig változnak a hangerők. Kisebb hiba még, hogy néhol a szinkron és a felirat nem egyezik meg, de ez nagyon kevés helyen van. Ami még zavarhat egyeseket, hogy több karakternek is ugyanaz a színész adta a hangját.

A kellemes zene még egy lapáttal rátesz a hangulatra


ÖSSZEFOGLALÁS:

Nagyon tetszett a játék, a nagyszerű hangulat, a fülbemászó zenék, az újfajta feladványok, a történet mind azt bizonyítják, hogy ott van a helye a legjobbak között. Ezek mellett a kisebb hibák és hiányosságok eltörpülnek.

ÉRTÉKELÉS: 9 PONT

EGYÉB:

A játék indításával és futásával nem voltak gondok. Magyarítás eddig még nem készült hozzá. Sajnos a játékból képtelen voltam screenshotot készíteni, így az internetről vettem a képeket hozzá.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr884528119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása