Beneath a steel sky

2012.06.02. 14:37


Beneath a steel sky

Magyar cím:
Egy acél égbolt alatt
Készítő: Revolution
Megjelenés: 1994
Műfaj: sci-fi
Grafika: 640x400, 2D



BEVEZETŐ:
Még a kalandjátékok fénykorára nyúlik vissza, amikor először játszottam végig ezt a játékot. Emlékszem, akkor még annyira nehéz volt a továbbjutás, hogy sokszor kellett segítséget használnom. Azóta eltelt jó pár év és az emlékeim megfakultak erről a kalandról, így hát újra elővettem, hogy ezúttal segítség nélkül újrajátsszam és leírhassam élményeimet róla. A választásom pedig konkrétan azért esett rá, mert 1994-ből még nem teszteltem játékot.


HÁTTÉR:

A Revolution neve sokaknak ismerősen csenghet, hiszen ők követték el a nagy sikerű Broken Sword sorozatot is. A Beneath a steel sky a második játékuk volt, előtte csak a Lure of the Temptress című fantasy kalandot készítették, tehát mondhatjuk, hogy még kezdőnek számítottak a játékiparban. Nem is volt zökkenőmentes a készítés, hisz a kis csapat az akkor még Underworld munkacímen futó játékot rengeteg ideig csinálta, mivel kb. hatszorosa volt az előző projectjüknek. De végül elkészült a kaland és mindenhol pozitív kritikákkal fogadták, sőt még a legjobb kalandjátéknak is nevezték akkoriban. Érdekesség, hogy a játék háttereit és bevezetőjét Dave Gibbons készítette, aki a híres Watchmen képregény rajzolója is volt.

JÁTÉKMENET:
A játék Ausztráliában játszódik a jövőben, amikor az emberek nagy része hatalmas városokban él. Csak néhány kívülálló törzs lakik a szabadban, amit a Résnek neveznek. Innen kerül főhősünk Robert és társa, Joey a robot a városba, ahonnan megpróbálnak elmenekülni. A játék nagy részében folyamatosan bővülő területen fogunk közlekedni, amit szinte végig teljesen be lehet járni. A játék végig a városban játszódik, a pályákat csak a város szintjeivel különíthetjük el, ahogy egyre lejjebb hatolunk.

A város egyes szintjei...
...élesen elkülönülnek egymástól


Sajnos több helyen meg lehet halni, főleg a játék vége felé egyre sűrűbben, sőt néhány halál szinte elkerülhetetlen az elsőnek játszóknak, emiatt erősen ajánlott sűrűn menteni.

Az egyik "elkerülhetetlen" halálA game over képernyőt egyre sűrűbben látjuk a vége felé


TÖRTÉNET:
Egy öregember látomást lát a tűzben - látja, ahogy a gonosz a város alatt burjánzik és nemsokára eljön valakiért, mégpedig főhősünkért Robert Fosterért.

A látomás szerint hamarosan eljönnek Fosterért


A látomás nem is volt olyan távoli, hisz Joey a kis robot figyelmeztet, hogy egy helikopter közeledik, ami elég barátságtalanul tüzet nyit a kis falura. Joeyt szétlövik, Foster pedig fedezékbe vonul. A gépből katonák szállnak ki, és megfenyegetik az öreget, hogy adja ki azt, aki nem közülük való, vagy megölnek mindenkit.

A kíméletlen katonák Robertet akarják


Foster visszaemlékezik, hogy került a Résre, az egyetlen helyre, ahol az emberek még szabadon élhetnek a városon kívül: még kiskorában zuhant le egy helikopterrel az anyjával együtt, aki sajnos nem élte túl a balesetet. Egy csapat kívülálló talált rá, akik befogadták a törzsükbe és elnevezték Fosternek. Hősünk megtanulta a vadászó-gyűjtögető életmódot, és készített magának egy robot barátot is Joey-t.

 
 Hősünk még kiskorában zuhant le egy helikopterrel a Résen 


Robert, hogy megvédje a törzsét, önként feladja magát a katonáknak, akik betuszkolják őt a helikopterbe és útnak indulnak. A katonák vezetője, Reich azonban nem tartja a szavát és felrobbantja az egész falut. A városba érve meghibásodik a helikopter és lezuhan. Hősünk utolsó esélyeként menekülőre fogja és berohan egy gyárépületbe.

Robert kihasználja az alkalmat a menekülésre


***SPOILER***

Robert megtudja, hogy a városból az egyetlen kiút a legalsó szinten található metróalagút, de egy Overmann nevű szabotőr miatt lezárták a lifteket, a várost pedig egy LINC nevű rendszer irányítja. Amikor a gyárból próbál kiszökni Reich rátalál, de a LINC lelövi a katonát. A tőle szerzett igazolványt az egyik gyárban dolgozó munkás, Anita meghekkeli, így hősünk szabadon tud közlekedni a lifttel. Egy Shriebmann port beültetéssel pedig be tud lépni a LINC rendszerbe, ahol több mindent megtud, többek között azt, hogy az ő igazi neve Overmann.

Anita meghekkeli a kártyánkat......a doktor pedig beülteti a portot a fejünkbe.
Így már be tudunk hatolni a rendszerbe


Az alsó szinteken találkozik Piermont professzor özvegyével, aki elmondja, hogy Robert apja a proffal együtt dolgozott - közösen fejlesztették ki a LINC-et. Hősünk hamarosan megtalálja a metróalagutat is, ahol egész különös dologgal szembesül: a falat élő, lüktető érhálózat fedi be. Lent talál egy teljes komplexumot is, ahol androidokat fejlesztenek.

A lenti alagutakat erek hálózzák beA LINC androidokat fejleszt az emberek helyettesítésére


Kiderül, hogy a LINC velük akarja helyettesíteni az emberiséget. Robert behatol a lent található lény belsejébe, ahol megtalálja az apját egy géphez kötve. Kiderül, hogy a LINC rendszer, amit fejlesztett teljesen átvette az irányítást felette. De mivel ő már túl öreg, kellett egy utód, aki csak vér szerinti lehet. Ezért parancsolta a LINC a katonáknak, hogy hozzák el Robertet. Az apja elmondja, hogy utolsó erejével is próbálta ezt megakadályozni - ő rontotta el a helikoptert és ő lőtte le Reichet is, de mindhiába. Az immár android testbe zárt Joey elfoglalja az öreg Overmann helyét és átveszi az irányítást a LINC felett, így az emberek újra felszabadulhatnak. Miután a városban rendbe jött a helyzet Robert elhatározza, hogy visszamegy a Résre és ott éli le az életét.

Az öreg Overmann a rendszer fogságábanMinden jó, ha a vége jó


***SPOILER VÉGE***


GRAFIKA:
A játék grafikája a korának megfelelően szép, a Dave Gibbons által tervezett hátterek pedig hangulatosak. A karakter animációk jól ki vannak dolgozva, így elég élethűek. A játékot hagyományos oldalnézetből látjuk, viszont fura, hogy a karakter csak négy oldalra mozog és elég szögletes utakon közlekedik. Átvezető részek nincsenek, csak az intro, ami képregénykockák bevágásából áll.

A grafikára nem lehet panaszunk


IRÁNYÍTÁS:
Az irányítás teljesen le van egyszerűsítve: a bal gombbal tudjuk megnézni az egyes dolgokat, míg a jobbal használni azokat. A használható tárgyak nevei a kurzoron meg is jelennek. Az egeret a képernyő tetejére mozgatva jeleníthetjük meg a tárgylistánkat, ami egy sorban jelenik meg.

A dolgok nevei megjelennek a kurzoronA tárgylistánk a képernyő tetején foglal helyet


Szerencsére nem lesz túl sok tárgyunk, így nem kell majd sűrűn lapozgatni köztük. Pixelvadászattal nem nagyon találkoztam - amúgy is kevés felvehető tárgy van, azok pedig elég jól látszanak a pályákon. A dialógus opciók felül jelennek meg egy nem túl szép háttér előtt.

A dialógusrendszer nem a legszebb megoldású


Érdekesség, hogy a karakterek mindig beállnak egy bizonyos helyre a beszélgetéshez, ami egy idő után idegesítő lehet. A karakterek nagy része önálló életet él, ami azt jelenti, hogy szabadon mászkálnak a pályákon. Ez még jobban élethűvé teszi a játékot, viszont hátránya, hogy néha nem tudunk tőlük elmenni, sőt olyan is előfordult, hogy a főszereplő beakadt egy másik karakterbe, mert az elállta az utat, így nem lehetett továbbmenni.

FELADVÁNYOK:
A feladványok nagy része tárgy- és objektumhasználatból áll. Legtöbbje logikus, nehézségben elég vegyesek. Sajnos néha nem mindig tudjuk a pontos célt, így csak próbálkozással lehet továbbjutni. Néhány feladványban segítségünkre lesz társunk, Joey, akit meg lehet kérni bizonyos dolgokra. A játék nem túl hosszú, mivel csak 4 szinten kalandozhatunk, azokon se túl sok ideig, így pár óra alatt végigvihető.

Társunk Joey többször is új testet kap a játék folyamán


HANGOK, ZENE:
A játékot midi muzsika kíséri, ami néhol baljóslatú, néhol vidám. Egyes helyeken jól eltalálták a zenét, máshol nem annyira. Összességében nem valami kiemelkedő, de nem is rossz. A szinkronok is átlagosak, semmi kiemelkedő, inkább csak pár idegesítőbb karakterhang van. Háttérhangokból elég kevés van, csak a gépek csattogásait, búgásait halljuk néha.

ÖSSZEFOGLALÁS:
A sok pozitív kritikával ellentétben engem annyira nem győzött meg a játék. Nem volt rossz, de nem is volt túlságosan kiemelkedő. A feladványok átlagosak, a grafika is csak jó, a zenék és a szinkronok pedig felejthetőek. Egyedül a történet, ami kiemeli a többi hasonló játék közül.

ÉRTÉKELÉS: 7 PONT

EGYÉB:
A játék ScummVm-en simán fut, nem volt gond vele. Magyarítást szamgemsz készített, hozzá, melyet letölthettek a honlapjáról, vagy a Magyarítások portálról. A játékot a készítők 2003 óta ingyenesen letölthetővé tették, amit a GOG honlapjáról tudtok letölteni.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr654557881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása