3 skulls of the toltecs

2010.09.17. 11:12


3 skulls of the toltecs

Magyar cím: 3 koponya, avagy a tolték kincs rejtélye
Készítő: Revistronic
Megjelenés: 1996
Műfaj: western
Grafika: 640x480, 2D

 

BEVEZETŐ:
Sokak számára valószínűleg ismeretlen ez a spanyol készítésű western játék, pedig annak idején még magyarul is megjelent, ami elég nagy szó! Talán én is csak emiatt ismertem meg, meg persze akkoriban több számítógépes magazin is írt róla. Amikor beszereztem a játékot csak a kipróbálás szintjéig jutott, így most jó pár év múlva elővettem, hogy végre végigjátszam.

 


HÁTTÉR:

A 3 koponya a spanyol Revistronic első játéka, ami egy kicsit meg is látszik rajta. Mintha amatőr játékkészítők próbáltak volna betörni a kalandjáték piacra - nagyon megérződik a játékon, hogy mintha csak egy garázsprojectnek indult volna, de később felturbózták, hogy kiadható legyen. A játék azóta két folytatást is megért, tehát valószínűleg sikeres volt a játékpiacon, annak ellenére, hogy ebben az időben azért elég nagy címek jelentek meg mellette. A játék egyik egyedisége a vadnyugati környezet, hiszen előtte nem sok ilyen témájú kalandjáték látott napvilágot, talán egyedül a Freddy Pharkas az említésre méltó.


TÖRTÉNET:

1866-ban járunk Arizonában, ahol egy szokásos vadnyugati lövöldözésbe csöppenünk. Egy öregember menekül szekérrel, amire három rosszarcú lovas tapadt rá. Az üldözés nem tart sokáig, mert az öreget eltalálják, a szekere pedig felborul, miközben egy arany koponya repül ki belőle és esik az áldozat és a banditák közé a homokba. Az öreg mindenáron magáénak akarja tudni, még az élete árán is, amit ellenfelei nem sajnálnak elvenni tőle. Ekkor toppan be a semmiből hősünk, Fenimore Fillmore, aki pár puskalövéssel elkergeti a gonosztevőket.

Fenimore Fillmore bemutatkozása


Az öregről kiderül, hogy egy kereskedő és elmeséli hősünknek, hogy mi is tulajdonképpen az arany koponya. Három található belőle és a tolték kincshez vezetnek, de eddig még senkinek se sikerült összegyűjteni őket. Viszont ő tudja a másik kettő lelőhelyét: az egyik egy indián faluban van, a másik pedig Anselmo barátnál, aki a közeli kolostorban tanyázik. Fény derül arra is, hogy a banditákat, akik megtámadták őt, egy bizonyos Leconte ezredes küldte rá, mert ő is nagyon feni a fogát a kincsre.

Az öreg halálán van, de szerencsére van egy főzete, ami begyógyítja a sebeket. Persze az ügyetlen cowboy rossz palackot ad neki oda, amitől az feldobja a talpát. Így kerül az első koponya hősünkhöz, amit egyből el is veszít, amikor is a kanyonban a banditák visszaadják a kölcsönt egy rajtaütésszerű támadással. Fenimorenak azonban most már van célja: ő akarja összegyűjteni a három koponyát, hogy megtalálja a titkozatos tolték kincset.

***SPOILER***
Hősünknek, miután a banditák támadása után magához tér egy bokorban, sikerül kihallgatnia két szerzetest, melyek egyike maga Anselmo barát, aki elárulja, hogy a bankban tartja a koponyát. Megtudja, hogy kiűzték őket a franciák a kolostorból, mert úgy gondolják, hogy ott bújt meg a félelmetes Lardbelly tábornok, a mexikói forradalmárok vezetője. Persze ebben igazuk is volt - mint később kiderül - hisz a másik szerzetes maga a tábornok, ami egy a fejére mért ütés után derül ki. Természetesen a csuháját hősünk ellopja, hogy később beöltözhessen Anselmo barátnak, akitől megszerezve a bankigazolást ki tudja váltani a koponyát. De a vadnyugaton nem ilyen könnyű az élet, ugyanis a bank zárja elromlott. Fenimore felajánlja a segítségét a kinyitására, persze mivel mással, mint egy dinamitköteggel. A széf persze szétrobban, a koponya pedig berepül a város kútjába, ahol a bár zongoristája időzik éppen. Fenimore egy vödör segítségével kimenekíti és egyúttal meg is szerzi az első koponyát! Anselmo barátot, aki a robbanás után érkezik a bankba a koponyát ellenőrizni, letartóztatják bankrablás vádjával.

A szerzetest vádolják a bankrobbantással


Hősünk vasúti közlekedés hiányában megjavítja a működésképtelen hajtányt, amivel felfedezi a környéket. Így jut el a katonai erődbe, ahol megtudja, hogy Leconte ezredes a közeli apacs falu megtámadását tervezi, és nem titkolt szándéka, hogy megszerzi tőlük az arany koponyát. Fenimore megelőzve az ezredest meglátogatja az indiánokat. Itt segít egy béketárgyalást aláírni - pontosabban a békepipát elszívni, viszont a koponyát nem tudja megszerezni, mivel az szent tárgy és nagyon őrzik.

A katonai erődbenAz indiánok arany koponyája


Így találja ki azt az ötletet, hogy majd szépen leitatja az indiánokat - ami az alkoholtilalom idején nem is olyan egyszerű feladat. Vegül talál egy zug-alkoholfőzőt, aki - miután megszereztük neki a megfelelő hozzávalókat - elkészít nekünk egy hordó Whiskey-t. Az ital beválik és az apacsok lerészegednek, így szabad az út a koponyához.

A zug-alkoholfőzőAz indiánok kidőltek a piától


Azaz szabad lenne, ha nem lépne be a képbe Leconte, aki épp ekkor támadja meg a falut, és az indiánok gyenge ellenállása miatt könnyedén megszerzi magának a koponyát. Emellé még elfogja az apacs főnök fiát is, aki anti-alkoholista, így egyedül állt ellen a katonáknak.

Mivel a banditák még nem adták át a náluk lévő koponyát, ezért hősünk tőlük próbálja megszerezni, mielőtt az az ezredeshez kerülne. Meg is találja őket a kocsmában, ahol a seriff is kártyázik, de nem hajlandó letartóztatni őket. Hősünk miután talált pár cinkelt kártyát meg egy kis hamis pénzt, beül a seriff és a bandavezér mellé pókerezni. Persze a bandavezérnek is vannak trükkök a tarsolyában, de sajnos épp Fenimore-ral egyidőben játszák ki a biztos nyerő kártyákat, amely egyértelmű csalás következtében a seriff mindkettőjüket azonnali hatállyal letartóztatja.

A kocsmában megfér a seriff a banditákkalRácsok mögött az ellenséggel


A cella szerencsére nem túl szigorúan őrzött, így az éj leple alatt sikerül kimenekülni, csak egy kis gond van, hogy Fenimore a bandavezérrel van összeláncolva. Ezt persze megoldja az érkező vasút, ami simán elvágja a láncokat. Fenimore átkutatva a bandavezér cuccait megszerzi a második koponyát is.

Éjszakai szökés


Már csak egy van hátra, amit Leconte az indiánoktól rabolt el. Irány az erőd, ahol a kiszabadított indián segítségével hősünk felnyitja az ezredes széfjét. Itt jön a meglepetés, hiszen a széfben két koponya is van, tehát az egyik hamis! Az ezredes viszont rajtakapja őket a lopáson és épp megszerezné az összes koponyát, mikor is az indiánok - immár kijózanodva - megtámadják az erődöt. A nagy csetepatéban egy lángoló nyíl eltalál egy puskaporos hordót, ami következtében az egész erőd a levegőbe repül...

Hősünk újra egy koponyával a birtokában a kocsmában megtalálja Anselmo barátot és Leconte ezredest, akik arról tanakodnak éppen, hogy hogyan jutnak be a kolostorba, ahol fel tudnák használni a koponyákat. Szerencsére Fenimore időközben összehaverkodott Lardbelly generálissal, aki bevette őt a forradalmárok közé, és pont az a terve, hogy visszaveszi a kolostort.

Az elfoglalt kolostorba nem könnyű bejutniA forradalmárok búvóhelyén


Ehhez már csak pár apró dologra van szükség - egy léghajóra, egy franciául tudó emberre és egy olyanra, aki jól ismeri a kolostort. Szerencsére hősünk időközben talált egy léghajót, a két beépített embernek meg pont megfelel az ezredes és a barát. Így, hogy megvan minden a támadáshoz le is rohanják és visszafoglalják a kolostort.

Harc a kolostorért


Megtalálják a jósdát, ahol a három kő oszlop várja, hogy ráhelyezzék a koponyákat. A tolték rejtekhely feltárul, ahol a plafonig áll az arany és a kicsek. Természetesen a mesés vagyont mindenki egyedül magának akarja, így hosszú lövöldözés kezdődik a barlangban, ami persze beomlik. Szerencsére Fenimore még időben kimenekül, de sajnos üres kézzel. Azaz mégsem teljesen, hiszen a kalapja alatt egy hatalmas ékkő lapul, így boldogan - és gazdagon - folytathatja útját a vadnyugaton.

A végső pisztolypárbajA jól megérdemelt jutalom


***SPOILER VÉGE***


JÁTÉKMENET:
A játék végig egy területen játszódik, ami nyolc helyszínt foglal magába. A már felfedezett helyszínek között a térképünk segítségével közlekedhetünk. A pályák klasszikus vadnyugati helyek: kanyon, poros kisváros kocsmával, indián falu, katonai erőd. A játék kezdetekor  csak három helyszínt tudunk bejárni, de egyes feladatok megoldásával egyre több válik elérhetővé.

Egy tipikus vadnyugati helyszínA bejárható terület madártávlatból


GRAFIKA:

Hát mit mondjak, nem vagyok elájulva a grafikától. A karaktereket próbálták rajzfilmesre venni, ami nem is lenne rossz, de a kis felbontás miatt nagyon eltorzulnak, darabos lesz a körvonaluk is, egyszóval csúnya. A háttereket néha úgy éreztem, hogy egy óvodás rajzolta, annyira összecsapottak egyes helyeken, ráadásul a karakterek se nagyon illenek bele, ugyanis krétarajz hatásúak. A felvehető tárgyak szinte kiugranak a pályáról, néhol bele se illenek a háttérbe, látszik, hogy nem foglalkoztak sokat a beillesztésükkel. Az animációk nem lennének rosszak, hiszen nagyon jól meg vannak rajzolva, klasszikus rajzfilmeket idéző vicces, elnagyolt, kifigurázott mozgásokkal. Viszont itt az a baj, hogy a képkockaszámok lecsökkentése miatt nagyon darabosan jelennek meg a mozdulatok.

Az erődbe érkezés rajzfilmes animációja


Egyes helyeken előfordul, hogy a háttérre rajzolt tárgyak animálódnak, ami szintén nagyon csúnya lett, mivel az animációhoz megjelenik ugyanaz a tárgy más stílusban megrajzolva, ráadásul a háttérben lévő ottmarad és néha látszik animáció közben is.


IRÁNYÍTÁS:

Az irányítás a klasszikus LucasArts játékokat idézi, de azoknak sajnos csak egy lebutított utánzata. A képernyő alsó részén nyolc cselekvés van felsorolva, ami igazából csak hat, mert 2-2 össze van vonva. Ezek sorban: nyit/zár, vesz/ad, használ, mozdít, beszél és megnéz. Az összevonás jó ötlet volt, viszont még így is maradt benne felesleges parancs, amit szinte alig használunk a játékban. A kurzort egyes dolgok fölé mozgatva alul kiírja a nevüket. A bal gombbal a kiválasztott cselekvést hajthatjuk végre, a jobb gombbal pedig egy ajánlott cselekvést végezhetünk. A parancssor mellett láthatjuk a felvett tárgyainkat - sajnos csak egy sorban, ami nem olyan kellemes, ha nagyon sok tárgyunk gyűlik össze és percekig kell scrollozni közöttük.

A kezelőfelület nem túl játékosbarát


A tárgylista mellett van egy térkép, aminek segítségével az eddig felfedezett területek egyikére ugorhatunk. Ez végre egy jó pont, mivel nem kell mindig kigyalogolni a pályákról és végignézni az animációkat újra és újra. Emellett még hasznos funkció a dupla kattintás is, amellyel bizonyos helyekre egyből odaugrik a karakter és nem kell megvárni, míg elgyalogol oda.

A dialógusok valami nagyon hülyén vannak megoldva: ha beszédbe elegyedünk valakivel, akkor egy sor betű jelenik meg alul egymás mellett. Ha rávisszük valamelyikre a kurzort, akkor láthatjuk, hogy mit fog mondani a karakter. Ez kissé körülményes módja a beszélgetésnek. Ráadásul a lehetőségek legtöbbször nem tűnnek el, hanem állandóan megismételhetjük őket. További idegesítő dolog, hogy legtöbbször egy téma után mindig kilép a beszélgetésből, így ha mást akarunk kérdezni, akkor újra beszédbe kell elegyedni a másik féllel, így újrahallgatva az eddigieket. Némely dialógusnál pedig az egy jó válaszlehetőség mellé beraknak még másik hármat, négyet, amik teljesen feleslegesek, csak poénnak vannak benne, amik szerintem elég erőltetettek.

A beszélgetések elég körülményesek


FELADVÁNYOK:
A feladványok vegyes nehézségűek, főként tárgyhasználatból és beszélgetésekből állnak. A legtöbb egyértelmű és egyszerű, így komolyabb kalandjátékosoknak nem nagy kihívás. Előfordul azonban benne pár logikátlan fejtörő is.
Ami kifejezetten tetszett az a pókerezés - egy beépített minijáték - nagyon jól ki van dolgozva, játszhatunk rendesen is a saját pénzünkkel benne.

A pókerezés talán a legjobb az egész játékban


A játék közepes hosszúságú, viszont végig ugyanazokon a helyeken vagyunk, ami egy kicsit unalmassá válik egy idő után.


HANGOK, ZENE:

Zene mondhatni nincs is a játékban. Csak az átvezető részekben csendül fel egy-egy dallam, játék közben csak tücsökciripelést, vagy szélzúgást fogunk hallani, ami egy idő után kicsit idegesítő. A háttérzajok nem rosszak, habár nincs is belőlük sok. A szinkron nem vészes, csak a minősége rossz. Néha egy dialóguson belül is nagy a hangerő eltérés, ami elég zavaró. Egyes szinkronoknál meg háttérzaj van, ami megint a gyenge minőségre utal. Pedig a szinronszínészek nem lennének rosszak, sőt kifejezetetten jók a legtöbb karaktereknél.


ÖSSZEFOGLALÁS:

Az alapsztori nem rossz, viszont az nem tetszett, hogy a karakter csak úgy a semmiből belecsöppen a játékba és azt se tudjuk, hogy ki ő, mi a célja. A játék vicces akar lenni, de a poénok legtöbbször erőltetettek, vagy már máshonnan ismerősek. A grafika akár jó is lehetett volna, tudás az lenne mögötte, viszont a kivitelezés pocsék. A kezelőfelület nehéz használhatósága és pár idegesítő dolog is rátesz egy lapáttal (pl. néhány helyen Fenimore körbekerüli az egész pályát, hogy eljusson egy közeli helyre).  Azt kell mondjam, ebből a játékból sokkal többet ki lehetett volna hozni egy kicsit több odafigyeléssel és törődéssel. Emiatt csak kezdő kalandjátékosoknak tudom ajánlani, akik még nem sok játékkal játszottak, viszont aki már jobban otthon van a műfajban, inkább kerülje el.


ÉRTÉKELÉS:
4 pont


EGYÉB:

A játék magyarul is megjelent, viszont a fordítás nem a legjobb minőségű. Példának okáért egyből a parancssorban lévő Fog és Nyom parancsok, amik az angol Use és Move fordításai - szerencsésebb lett volna Használ-nak és Mozgat-nak fordítani, mert így sokszor félrevezető. A szövegben is sok a helyesírási hiba, ráadásul nem egyszer teljesen más a fordítás, mint amit az eredeti szöveg jelent.

A játékot csak DosBox-szal tudtam elindítani, mégpedig elég trükkösen. Nem elég beírni a picture indítóparancsot, hanem a cd-ről át kell másolni a western nevű fájlt, majd a picture western parancsra indult csak. Másik idegesítő dolog, hogy csak a C meghajtó gyökerébe tudtam feltelepíteni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr892302784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mindenremegoldas 2014.02.04. 12:54:53

Akárki akármit is mondjon, Ez egy igazán remek játék.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2018.11.15. 05:20:45

4 pont erre is??? igazából nem is baj, hogy abbamaradt a blog

Squall_ 2019.01.07. 16:05:44

@scal: Nem maradt abba, csak mostanában nem volt időm kalandjátékokkal játszani.
süti beállítások módosítása