Runaway: A road adventure

2010.09.24. 15:40


Runaway: A road adventure

Magyar cím: Menekülés - Egy országúti kaland
Készítő: Pendulo Studios
Megjelenés: 2001
Műfaj: kaland
Grafika: 1024x768, 2D/3D

 

BEVEZETŐ / HÁTTÉR:
A Runaway nem az első játéka a spanyol illetőségű Pendulo studios-nak, viszont tény, hogy ezzel lettek világhírűek. Még 94-ben készült az első játékuk az Igor, majd 3 évre rá a Hollywood monsters (aminek a plakátja a Runawayben is feltűnik). Ezek sajnos csak spanyol nyelven lettek kiadva, de a 2001-es Runaway (igaz csak 2 év után) megérte az angolra fordítást és ezzel elgördült minden akadály a nemzetközi siker útjából.

A játékot 2004 körül játszottam először végig, mikor a magyar verzió megjelent. Most hogy már a harmadik rész is napvilágot látott, újra elővettem a sorozat első epizódját, hogy újra végigvigyem.


TÖRTÉNET:
Hősünk, Brian Basco egy székben ülve, fekete háttér előtt kezd bele hihetetlen története mesélésébe. Megtudjuk, hogy ő egyfajta csodabogár, aki jeleskedik a fizikában, és nemrég felvételt nyert a kontinens másik felén lévő, kaliforniai Berkeley egyetemre.

Brian belekezd kalandos történetének mesélésébe


Már az utazás kezdetekor indulnak a bonyodalmak, amikor is egy sikátorból egy lány rohan ki a kocsija elé. Az ütközés sajnos elkerülhetetlen, Brian az ájult lányt kocsijába berakva a legközelebbi kórházba siet. A lány, miután magához tér, elmondja, hogy Ginának hívják és a maffia elől menekült éppen, amikor Brian elütötte. Az apja kereste fel a bárban, ahol dolgozik és egy feszületet adott át neki, hogy mindenképpen rejtse el a maffia elől. Ezután elrejtőzve kihallgatta, hogy miről faggatják az apját, akit véletlenül megöltek. Gina kénytelen volt menekülni, de észrevették. Menekülés közben rohant ki az útra, ahol Brian elütötte.

***SPOILER***

1. Ébressz fel, mielőtt meghalok
Itt kapcsolódunk be a játékba, ahol Gina a nyugtatók hatására mély álmoba szenderült, de előtte megkért, hogy maradjunk mellette. Brian persze nem nagyon hisz a maffiás mesében, de azért a biztonság kedvéért készít egy ál-figurát a szomszéd ágyba, és a névtáblát is kicseréli. Miközben kimegy a mosdóba a maffiatagok tényleg feltűnnek és beleeresztenek pár golyót a bábuba. Briannak ez elég bizonyíték, így a tűzoltó rendszer segítségével felébreszti Ginát, hogy elvigye a kórházból.

Gina békésen alszik a kórházban


2. A titokzatos kereszt
Gina megkéri Briant, hogy segítsen neki, mert egyedül képtelen lenne lerázni a maffiát, és megfejteni a kereszt titkát. Persze Brian nem nagyon tud ellenállni a szép lány kérésének, így elviszi őt egy barátjához, Clivehoz, aki egy chichagoi múzeumban dolgozik. Azt remélik, hogy ő meg tudja fejteni a feszület titkát. A helyzet nem teljesen reménytelen, mivel Clivenak épp van egy szkennere, ami rengeteg mindent meg tud mondani az ilyen régiségekről. Viszont a keresztet ehhez meg kell tisztítani, de Dr. Olivaw, a kissé goromba munkatárs most épp egy kiállítási tárgyon dolgozik. Miután megtréfáltuk, majd Willy a seftelős takarító segítségével kávét is szereztünk neki, nekiáll a kereszt megtisztításának. Így már nyugodtan használhatjuk rajta a szkennert, ami elárulja nekünk, hogy a kereszt Hopi indián eredetű, viszont teljesen értéktelen. Sajnos a maffia egy besúgó segítségével itt is ránktalál és lelövik Clive-ot, Briant pedig leütik.

A munkájába belemerülő Dr. Olivaw


3. A nagy menekülés
Egy romos faházban ébredünk, majd az ablakon kinézve megállapítjuk, hogy egy sivatag közepén vagyunk. A másik szobában épp Ginát faggatja a két bandatag. Brian a hűtőládát eltolva felfedez egy csapóajtót, amin keresztül ki tud szökni, viszont Ginát is meg kellene menteni valahogy. A környéket bejárva találkozik a három nőimitátorral, akik itt ragadtak a buszukkal, talál egy repülőgép temetőt és egy olajkutat. Hamarosan előáll a szöktetési tervvel, ami abból áll, hogy az olajkút felrobbantásával kicsalogatják a bandatagokat, majd ő kiszabadítja Ginát. Miután a rosszfiúk visszamennek, az ajtót zárótűz alá vonják az egyik veterán repülőgép gépfegyverének segítségével, majd végül a hangárban lévő helikopterrel elmenekülnek. A tervet a táncosok segítségével sikerül összehozni, így mindenki megmenekül. Briant és Ginát kirakják a Hopi falu közelében.

Brian a szabaduláson gondolkozikEgy elhagyott vagon a sivatag közepén


4. Negyedik típusú találkozások
Miközben Brianék a falut keresik az elhagyatott bányák környékén, Gina alatt beszakad egy járat és eltűnik. Brian hosszas szomorkodás után úgy dönt, hogy ha már eddig eljutott, akkor egyedül is megfejti a feszület titkát. A környéken talál egy kihalt vadnyugati várost, ami annyira mégse kihalt, hiszen 3 fiatal beköltözött. Egyikük Sushi, akinek az egyik őséé volt a város melletti bánya. Elmeséli nekünk, hogy a bányászok fúrás közben rátaláltak a Hopi falura, ami miatt az indián sámán megátkozta a várost. Ennek eredménye az lett, hogy a vonat belerohant a bankba, megölve a seriffet. Hamarosan az egész város elköltözött, így vált szellemvárossá. Hősünk a városban és környékén több ismerősre is szert tesz, mint pl. Saturn a művész, Rutger a raszta növénybarát, Joshua a földönkívüli-kutató és Oscar, a helyi jósnő tagbaszakadt testőre. Brian az összedőlt bank széfjében megtalálja a bánya térképét, majd Oscar segítségével elmozdítja a követ a bejárat elől.

Egy hatalmas kráter a sivatagbanJoshua kapcsolatot akar teremteni a földönkívüliekkel
A börtöncellában már csak egy csontvázat találunkBrian végre megtalálja a széfet


5. A szent kripta
Hősünk a bányában nagy örömére megtalálja Ginát, aki életben van, csak a lába tört el. Itt végre kiderül a feszület titka is, ami nem más, mint egy kulcs a Hopi barlangba. Brian azonban nem kincset talál, hanem egy újabb rejtélyt: egy levágott ujjat egy befőttesüvegben.

A Hopi barlang bejárataA Hopi falu és környéke


6. Az indián, az apáca és az ujj
Sajnos mivel ezen a nyomon nem nagyon tudnak továbbmenni, Mama Dorita, a helyi jósnő segítségét kérik. A jóslat során hamar kiderül, hogy az egész sztori átverés, majd Gina bevallja, hogy hazudott, csak hogy Brian segítsen neki. Az igazság, hogy az apja él és virul, Johnny az indián volt az, aki a keresztet adta neki és akit a maffia megölt. Johnny ugyanis egy bankrablás után 20 millió dollárt lenyúlt a maffiától, ezért üldözték őt. Sushi segítségével kiderítik, hogy az  ujj Johnny nővéréé, aki nevén van a pénz egy bankban. Johnny megölte őt, hogy ne tudjon meglógni a pénzzel, amíg ő börtönben van, majd levágta az ujját, hogy azzal felvehesse később a pénzt. Ezért rejtette el az ujjat a barlangban, ahova reményei szerint senki se talál el. Brian megharagszik Ginára, amiért végig hazudott neki. Hamarosan feltűnnek a maffiatagok, akiket Oscar, az újonnan kinevezett seriff letartóztat, majd Brian egy hamis telefonnal rájuk keni a pénz ellopását.  Gina ezután rábeszéli hősünket, hogy tartson vele és vegyék fel a pénzt. Persze Brian nem kér az egészből semmit, csak azt, hogy Gina vigye el az egyetemre. Azonban itt Brian  mégis meggondolja magát és az egyetem helyett Ginával tart, zsebükben 20 millió dollárral.

Gina már sajnálja, hogy becsapta BriantJohnny elhagyott lakókocsija

 
Az epilógusban visszakapjuk Briant, ahogy a karosszékben a fejezetek előtt beszélt hozzánk, majd a háttér kivilágosodik és előtűnik egy tengerpart és Gina a napozóágyon. Brian a luxusnyaralása közben mesélte el nekünk kalandos történetét, ami során eljutott idáig.

***SPOILER VÉGE***

JÁTÉKMENET:
A játék hat fejezetből áll. Az első két fejezetben még csak pár szobából álló helyszíneken kell ténykedünk, a harmadik és negyedik fejezetben már egy nagyobb helyszínt kell bejárnunk, ahol a helyek között térképen közlekedhetünk. Az ötödik egy rövid, átvezető fejezet újra pár helyszínnel, a hatodik fejezetben pedig a negyedikből megismert térképre kerülünk vissza. A pályák elég változatosak, sok helyszínen megfordulunk kalandozásunk során, mint pl. kórház, múzeum, sivatag, indián falu, vadnyugati kisváros. A játékban végig Briant irányítjuk, viszont minden fejezetben máshogy néz ki. Az elején még ingben, szemüvegben és jól fésülten jelenik meg, később már szemüveg nélkül, rövidnadrágban és pólóban, kócosan.

A sivatag térképeA vadnyugat térképe


GRAFIKA:
A játék grafikája csodaszép, már-már tökéletes. A hátterek kézzel rajzolt nagy felbontású képek, kicsit rajzfilmes hatásúak, kellemes színűek és részletgazdagok. A karakterek 3D-sek, viszont olyan rendereléssel készültek, hogy tökéletesen beleillenek a háttérbe. Ráadásul ennek köszönhetően egyáltalán nem torzulnak, még a távolban sem, a mozgásuk pedig folyamatos. A karakterek animációi is tökéletesen szinkronban vannak a hátterekkel, mintha tényleg ott lennének az adott helyen. Az átvezető videók viszont kicsit pixelesek, a karakterek közeli beszédanimációja pedig nagyon darabos, mivel csak pár fázisból állnak, emiatt elég hülyén néznek ki.

A grafika gyönyörű és részletgazdag



IRÁNYÍTÁS:
Az irányítás a klasszikus Sierra játékokat idézi, viszont annak egy tökéletesített változata. A kurzor alapból egy kereszt, ahova a bal gomb lenyomásával mozog a karakter. Ha a kurzort egy dolog fölé visszük, akkor egyből nagyítóra vált, amivel meg tudjuk azt vizsgálni. Jobb gombbal pedig átvált a használ, vagy a beszél funkciókra, attól függően, hogy tárgyra vagy személyre mutatunk. Így elkerülhető az a felesleges dolog, hogy egy tárggyal beszéljünk, vagy egy személyt használjunk, illetve az, hogy túl sokat kelljen váltogatni a funkciók között. A használható dolgok nevei megjelennek a képernyő alján, illetve az, hogy mit akarunk éppen vele csinálni. A tárgylistát is elég jól megoldották - egy új képernyőt kapunk, ahol kis fekete bemélyedésekben jelenik meg egy-egy újonnan megszerzett tárgy. Ezen kívül még a karaktert is látjuk ekkor jobb oldalt, aki itt kommentálja a tárgylistában való ténykedésünket. A dialógusok hagyományosak: a képrenyő alján megjelenő lehetőségekből kell kiválasztani a nekünk tetszőt.

A beszélgetések klasszikus módon zajlanakA tárgylista hangulatos és könnyű kezelni


FELADVÁNYOK:
A legtöbb feladvány nagyon jól felépített és logikus is, viszont sok helyen előfordul az is, hogy a játékos már tudja, hogy mit kell tenni, de a karakter nem csinálja, mert valamit még nem néztünk meg hozzá. Két feladvány nem nyerte el nagyon a tetszésemet - egyik, amikor egy sárral teli vályúból kell kivenni a csavarkulcsot, másik amikor négy pályányi távolságból kell vizet cipelni a mozdonyhoz, mégpedig hat alkalommal. Ami rengeteg van a játékban az a pixelvadászat, ráadásul egyes helyeken olyan nehezek is, hogy garantált a több órás elakadás. Van azért benne pár kiemelkedő feladvány is, mint pl. a mastermind típusú kódfejtés, vagy a benzin megfelelő arányú hígítása. Összességében elég vegyesek a fejtörők, vannak benne nehezek és könnyűek, de szerencsére változatosak és jó sok van belőlük.
A játék közepesen hosszú, 6 fejezetet foglal magában, ráadásul a későbbi fejezetekben elég nagy területet lehet bejárni, tehát jó sok időre lefoglalja a játékost. Én napi pár óra játék mellett egy hét alatt vittem végig.


HANGOK, ZENE:
A zene nagyon hangulatos, valódi hangszerekkel feljátszott, igazi országúti kalandhoz illő muzsika, ami néha énekkel is meg van fűszerezve. Az egyetlen gond, hogy ha sokáig vagyunk egy helyszínen, akkor néha abbamarad és csak a háttérhangokat halljuk. Viszont a háttérhangok is elég jók, már ahol vannak, szóval ez nem akkora negatívum. A szinkronról hasonlóakat tudok elmondani, a színészek jól játszanak, a minőséggel sincs semmi gond.


ÖSSZEFOGLALÁS:
A játék története izgalmas, fordulatos, a grafika és az animációk nagyon szépek, az irányítás egyszerű, nagyon sok jó feladvány is van benne, viszont a pixelvadászatok és a sok pepecselés egyes rejtvényeknél kicsit lerontja az összképet. Az pedig, hogy az utolsó fejezet egy előző fejezet pályáin játszódik és nagyrészt hosszú beszélgetésekből áll, kicsit unalmassá teszi a játék végét. Hibái ellenére azonban mégis azt kell mondjam, hogy a Runaway az egyik kedvenc kalandjátékom.

ÉRTÉKELÉS: 9 PONT

EGYÉB:
A játék magyarul jelent meg az 576 kbyte jóvoltából, ráadásul sok játékkal ellentétben nagyon olcsón lehet hozzájutni. A fordítás elég jó lett, csak apróbb hibákat lehet benne felfedezni.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalandjatek.blog.hu/api/trackback/id/tr982320442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása